قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 70 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 247 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

از جمله عوامل کاهش دهنده استرس می توان موارد ذیل را ذکر کرد (وارد، 1373).

- ارزیابی شناختی: چنین ارزیابی در مقایسه با خود واقعه، نقش تعیین کننده ای در فشارزا بودن آن دارد تحمل درد زایمان برای زنی که مشتاقانه در انتظار تولد طفل خود می باشد خیلی آسان تر از زنی است که نمی خواهد بچه دار شود.

- احساس کارآیی: احساس این که فرد در یک موقعیت فشارزا، قادر به کنترل شرایط است از میزان فشار روانی می کاهد. موقعیت های اضطراری برای بسیاری از مردم فشارزا خواهد بود، مگر کسانی که برای چنین شرایطی آموزش دیده باشند، مانند افراد پلیس، آتش نشانی و. . . که در اینگونه موارد افراد آموزش پاسخ های اتوماتیک و آموخته شده را نشان می دهند. - اعتماد به نفس: در صورتی که شخص بر قابلیت خود جهت مقابله با فشارزا ها اطمینان داشته باشد، فشار روانی کمتری را احساس می کند.

- منابع روانشناختی: ویژگی های شخصیتی هستند که افراد از درون خود دریافت می کند یا در برابر تهدیدهای اعمال شده توسط محیط واکنش نشان دهند. عزت نفس، احساس تسلط و کفایت و فشار روانی دارد (همان منبع). منابع اجتماعی: حمایت اجتماعی، شبکه خانواده ها، همکاران، همسایگان، دوستان و. . . را شامل می شود. حمایت اجتماعی غالباً با حمایت عاطفی یکسان فرض می شوند اما ممکن است منابع ملموس تری مانند اطلاع رسانی و کمک همکاران را نیز در بر گیرد. در حالی که منابع روانشناختی حاکم از افکار و ویژگی های شخصی فرد است، منابع اجتماعی حمایت هایی را نشان می دهد که توسط افراد دیگر صورت می گیرد (همان منبع).

رفتارهای ویژه مقابله ای: این مکانیزم، تلاش ها و کارهای عینی و محسوس افراد را جهت مبارزه با رویدادهای فشارزای زندگی نشان می دهد. پاسخ های ویژه مقابله ای، ممکن است متأثر از منابع روانشناختی افراد و منابع اجتماعی و عوامل زیستی باشد (فریدمن و هوارد، 2001؛ به نقل از شعاع، 1382).

استرس می تواند بر رفتار تأثیر بگذارد و رفتار نیز خود ممکن است باعث بیماری یا تشدید وضعیت بیمار شود (باوم، 1994). ارتباط رفتاری میان استرس و بیماری را می توان در بسیاری موقعیت های استرس زا، از جمله هنگام طلاق مشاهده کرد. در بسیاری از موارد، در طی یک سال پس از جدایی، والدی که سرپرستی کودکان را بر عهده می گیرد، نمی تواند مانند گذشته به کودکان رسیدگی کند (والرستاین، 1983).

تغییرات رفتاری ناشی از موقعیت های استرس زا، شرایط را برای همه اعضای خانواده ناسالم می سازد، از جمله به صورت ایجاد بی نظمی در وعده های غذا و ساعت خواب، به تأخیر افتادن مراقبت های بهداشتی و پیروی نکردن از دستورهای پزشک. تحقیقات نشان داده است که در شرایط بسیار استرس زا، افراد به گونه ای عمل می کنند که احتمال ابتلا به بیماری یا آسیب دیدگی را در آنان افزایش می دهد (ویب و مک کالوم ، 1986). برای نمونه، مصرف سیگار، الکل و قهوه در این افراد بیشتر می شود (بائر و همکاران، 1987؛ کانوی، ویکرز ، وارد ورای، 1981).

مصرف این مواد با ایجاد بیماری های متعددی ارتباط دارد. افزون بر این، عواملی رفتاری، مانند مصرف الکل یا بی احتیاطی، احتمالاًدر میزان بالای تصادم در افراد دچار استرس، نقش دارد. پژوهش ها نشان داده است که کودکان و بزرگسالانی که بیش از اندازه استرس دارند، بیشتر احتمال دارد که به آسیب های ناشی از حوادث اتفاقی در منزل، هنگام بازی، محل کار، و حین رانندگی دچار شوند (جانسون 1986؛ کوئیک و کوئیک، 1984به نقل از سارافینو،1387).

استرس، فیزیولوژی و بیماری: استرس در سیستم های فیزیکی بدن تغییرات فراوانی ایجاد می کند که می توانند بر سلامت اثر بگذارند. به هنگام استرس، ارتباط روشنی میان بیماری و میزان واکنش پذیری سیستم ایمنی، قلبی عروقی و غدد درون ریز یافت شده است (سارافینو، 1387). تغییرات فیزیولوژیک بدن در در پاسخ به استرس: هورمون های آزاد کننده ی کورتیکوترپین و آرژنین و ازوپرسین در پاسخ به استرسور به داخل سیستم باب (پورتال) هیپوفیزی ترشح می شوند و نورون های هسته های پارا ونتریکولار هیپوتالاموس را فعال می کنند.

لوکوس سرولئوس (برجستگی رنگدانه ای واقع در زاویه ی فوقانی کف بطن چهارم مغز) و سایر گروه های سلولی ایجاد کننده ی نورآدرنالین بصل النخاع و پل مغزی که در مجموع، سیستم LC/NE نامیده می شوند و از اپی نفرین (آدرنالین) مغز برای به اجرا در آوردن واکنش های خودکار و عصبی درون ریز (نورواندوکرین) استفاده می کنند و به عنوان سیستم هشدار دهنده ی کامل وهمه جانبه عمل می نمایند.

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا