موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 74 صفحه
شماره فایل : 162 mg


قسمتی از این مقاله:

مسائل، مشکلات و نواقصی که در بودجه ریزی دولتی ایران وجود دارد و نیاز به اصلاحات اساسی و ریشه ای دارند، به طور اجمال حول3 محور ذیل بیان می شود : الف- محدودیت اهداف: هدف از تهیه بودجه دولت در ایران، که به بودجه برنامه ای معروف است، تقسیم منابع پولی و اعتباری و دادن انواع کمک ها و نقل و انتقالات مالی به وزارتخانه ها، دستگاه ها و سازمان های دولتی و نهادهای عمومی و شرکتهای دولتی است. روش این تقسیم بندی و تعیین مقدار آن عمدتاً به خود دستگاه ها و سازمانهای دولتی واگذار شده است.

یعنی اینکه هر دستگاه دولتی را سالانه رأساً به دفتر بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام می کند که جهت رفع نیازهای خود، که شامل هزینه های جاری و سرمایه ای(عمرانی) می شود، چقدر بودجه نیاز دارد، بدون اینکه معین کند و اعلام نماید با منابع بودجه خود چه مقدار کالا و خدماتی را تولید خواهد کرد. کارشناسان دفتر بودجه نیز، برحسب اولویت ها و جهت گیری های دولت و محدودیت های خاص پولی که دارند، مبالغ مورد در خواست دستگاه ها را کم و بیش تعدیل نموده و بالاخره به دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی بودجه ای را تخصیص می دهند.

ولی این که منابع پولی و اعتباری تخصیص یافته دستگاه های دریافت کننده چه کالا و خدماتی را با چه کیفیت و به چه مقدار تولید خواهند کرد، برای دفتر بودجه نیز مطرح نیست. به همین دلیل بودجه ریزی دولتی در کشور ما کامل نبوده وشدیداً ناقص است

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.