پژوهشهاي انجام شده در زمینه اهمالکاری، به علل اهمالکاری بدین صورت اشاره مینماید: الف) علل شخصیتی، که شامل تفاوتهای فردی وخصیصهای افراد نظیر، ترساز شکست یا کمالگرایی میباشد .


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
31


برای دسترسی به فایل ورد WORD این مقاله ، بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 204 را دانلود کنید.

ژوهشهاي انجام شده در زمینه اهمالکاری، به علل اهمالکاری بدین صورت اشاره مینماید: الف) علل شخصیتی، که شامل تفاوتهای فردی وخصیصهای افراد نظیر، ترساز شکست یا کمالگرایی میباشد . ب) علل مرتبط باتکالیف، که برپایه مفاهیم مبتنی است و مرتبط با مفاهیمی نظیر بیزاری از تکلیف ودشواری تکلیف میباشد . ج) علل مربوط به ادراک تواناییها، که شامل عقاید خود ادراکی مرتبط با عزت نفس، خودانگاره تحصیلی وخودکارآمدی میباشد.

علل شخصیتی اهمالکاری

- ترس از شکست: ترس از شکست بعنوان انگیزهای برای اجتناب از شکست تلقی میشود که یکی از دلایل برجسته برای اهمالکاری به حساب میآید و بعنوان یکی از ساختارهای شخصیتی از نظر مؤلفههایی نظیرشرم، احساس گناه و اضطراب مدنظر قرار میگیرد(سوکولوسکا، 2009 به نقل ازپور كمالي،1392). در موقعیت آموزشی ترس از شکست بعنوان ترس از عملکرد ضعیف، عدم تحقق معیارها و انتظارات از خود و دیگران تعریف میشود.

ترس از شکست 25% واریانس کل اهمالکاری در بین دانشجویان سال پایین و 95% از واریانس در بین دانشجویان سال آخر را تشکیل میدهد که نشان میدهد با افزایش سالهای تحصیل بیزاری از تکالیف جای خود را به انتظارات بیشتروافزایش ترس از عدم تحقق آنها می دهد. - کمالگرایی: کمالگرایی نیز با اهمالکاری ارتباط دارد و بعنوان گرایش به تعیین معیارها و اهداف بلند پروازانه برای یک فرد تعریف میشود. تقریبا 7% سهلانگاران به کمالگرایی بعنوان عامل تأثیر گذار در اهمالکاری مینگرند. رابطه سه نوع از کمالگرایی فردی را با اهمالکاری مورد بررسی قرار داد.

کمالگرایی فردی با استانداردهای شخصی، کمالگرایی با معیارهای تحمیل شده توسط فردی دیگر و کمالگرایی با تحمیل معیارهای عالی اجتماعی توسط دیگران. نتایج نشان دادکه تنها کمال گرايي تحمیلشده اجتماعی با فعالیتهای دانشگاهی در ارتباط است؛ به طوریکه، افراد کمالگرایی که احساس میکردند توسط معیارهای دیگران و اجتماع تحت فشار هستند، گرایش بیشتری به رفتارهای تأخیری نشان دادند تا کسانی که این فشار را متحمل نمیشدند

- کمبود وظیفه شناسی: وظیفهشناسی اشاره به کیفیت عملکرد مطابق با وجدان فرد داشته و متشکل از جنبه های ذیل است: صلاحیت و شایستگی، نظم و انضباط، وظیفهشناسی و مسئولیت، تلاش در جهت موفقیت، نظم شخصی و تعمق ، تدبر.و پژوهش ها نشان دادهاند، كه رابطه ای معکوس بین وظیفه شناسی و اهمالکاری در بین دانشجوبان دانشگاهها وجود دارد؛ نتایج نشان میدهد که هر چه گرایش به اهمالکاری بیشتر باشد، سطح وظیفه شناسی کمتر است، و افزایش میزان وظیفه شناسی بازتابی از وظیفه شناسی دانشجویان و تعهد به اهدافشان میباشد.

-تمرد: عصیان همراه با اعتراض و خصومت با اهمالکاری ارتباط دارد.برای مثال، دانشجویان ممکن است به وظایفی که ناعادلانه تلقی میکنند با به تعویق انداختن آنها واکنش نشان دهند. هنگامیکه افراد عاصی که ضد جهات بیرونی عمل میکنند، احساس کنند که کاری بر آنها تحمیل می شود، آنرا مضر دانسته و سعی میکنند با تعویق انداختن از آنها اجتناب ورزند؛لذا، اهمالکاری زمانی اتفاق میافتد که دانشآموختگان با زمان بندیها، استانداردها و انتظارات والدین و دوستان یا مافوق خود مواجه شوند.

جستجوی احساسات و یا هیجانخواهی: جستجوی هیجان یک جنبه از برونگرایی است و اشاره به گرایش به تلاش برای داشتن تجاربی بدیع و درگیری در تکالیف چالش برانگیز دارد (سوکولوسکا، 2009).با توجه به اهمالکاری، جستجوی هیجانات ممکن است یک فرد را از مطالعه، به خصوص در مورد دروس خسته کننده باز دارد، اما وقتی که این فعالیت چالش برانگیز تلقی میشود، افراد ممکن است آن را با علاقه ای افزون دنبال نمایند

ب) علل وابسته به تکلیف اهمالکاری تحصیلی : - بیزاری از تکلیف: وظایف ناخوشایند اغلب محرک اهمالکاری میباشند. برای مثال، افزایش سطح وظیفه گریزی با سطح بالاتری از اهمالکاری همبستگی معنادار دارد. بعلاوه،افرادی که دچار اهمالکاری میشوند لذت کمتری در انجام تکالیف خود میبرند تا افرادیکه به میـزان کمتری اهمالکاری میکنند(سولومون و راث بلوم، 1984). - اضطراب وابسته به تکلیف:اضطراب، مؤلفهای تاثیرگذار است که اغلب همراه با ترس از شکست یا وظیفهگریزی منعکس شده و منتج به رفتار تأخیری میشود. اضطــراب مخل درسخواندن میشود، به خصوص زمانیکه دانشجویان کار را به تعویق میاندازند تا خود را از هیجانات منفی مرتبط با مطالعه به وسیله درگیری در سایر فعالیتها خلاصی بخشند. گرایش به اهمالکاری میتواند در بین کسانی افزایش یابد که مستعد استرس و اضطراب میباشند. اما فرجهها، در بین افراد سهلانگاران مزمن، همراه با اضطراب میتواند انگیزهای برای گسست اهمالکاری در یک فعالیت مشخص باشد. - ارزش تکلیف: ارزش تکلیف در یک ساختار انگیزشی و در چارچوب ارزش انتظار تعریف شده و متشکل از 4 عنصر می باشد:

ارزش پژوهش یا سطح اهمیت مرتبط با فعالیت. ارزش ذاتی یا لذت و علاقه به انجام تکلیف. ارزش سودمندی یا مفید بودن فعالیت در ارتباط با اهداف جاری و آتی. )هزینه یا جوانب منفی درگیری در یک تکلیف. یافتهها نشان میدهد که ارزش وظیفه بر نتایج انگیزشی نظیر انتخاب یا میزان درگیری در یک تکلیف اثر میگذارد.برای برخی دانشجویان اهمالکاری بازتابی از ارزش کمتر فعالیت، کاهش علاقه و اولویت محدود بر یک فعالیت مخصوص و نتیجه نهایی آن میباشد. برای برخی دیگر گرایش به اهمالکاری ممکن است چنان قوی باشد که بر ارزش قرار داده شده بر تکلیف بچربد(اتکینسون ، 1964؛ به نقل از فراری، 1998).

فشار زمانی: فشار زمانی بهوسیله تعیین فرجهها تعیینکننده مهم دیگر اهمالکاری است. پژوهش ها نشانگر یک رابطه معکوس میان فشار زمانی و اهمالکاری میباشد.برای مثال، اهمالکاری در حین نزدیک شدن به فرجهها کاهش مییابد، در کل فشار ایجاد شده به وسیله فرجه ها باعث افزایش سطح آگاهی از وظیفه شده و افراد را وادار به کنش میکند. - مدیریت زمان: مدیریت زمان یا فقدان این مهارت، یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر اهمالکاری میباشد.بر اساس مطالعات پژوهشگران، دانشآموزانی که تخمین درستی از زمان مورد نیاز برای انجام تکالیفشان را ندراند، نسبت به دانشآموزانی که توانایی بیشتری در محاسبه کردن زمان مورد نیاز برای انجام و تکمیل صحیح و مطلوب یک تکلیف دارند، به احتمال بیشـتری به اهمالکاری دچار میشوند

علل مربوط به ادراک تواناییها:

- عزتنفس: عزت نفس به احساس ارزشیابيهای به خود مربوط میشود و شامل تأیید دیگران، قدردانی کردن و دوست داشتن خود میشود.ارتباط مستقیم بین اهمالکاری و عزت نفس در میان دانشآموزان دارای عزتنفس پایین، مشخصتر میشود. برای دانشآموزانی که اهمالکاری بعنوان روشی برای حفظ وحراست از ارزش شخصی آنان محسوب میشود(الیس و ناس، 1977).

- خودکارآمدی: خودکارآمدی مربوط به باور فرد است، که فرد بطور حتم میتواند تکالیف خواسته شده و مورد نیاز برای رسیدن به هدفش را بطور موفقیتآمیز به انجام برساند و تکمیل کند. پژوهش ها رابطه معکوس میان خود کارآمدی و اهمالکاری را نشان میدهد؛ به طوریکه، سطوح پایینی از خودکارآمدی با درجات بالایی از اهمالکاری و تکالیف انجام نشده همراه است(والترز ، 2003به نقل ازپور كمالي،1392).).

خودانگاره تحصیلی: مفهوم خودانگاره تحصیلی ارتباط تنگاتنگی با عزتنفس دارد، که به موجب آن دانشآموزان عملکرد تحصیلی خود را بعنوان انعکاسی از اینکه آنها بهعنوان یک فرد چگونه کسانی هستند و چگونه در مدرسه عمل میکنند، مینگرند.هنگامی که خودانگاره شخصی پایین باشد، ممکن است فرد در مواجهه با تکالیف چالش انگیز اهمالکاری کند که این نیز به نوبه خود موجب شکست خواهد شد. ویژگیهای افرادسهلانگار: سهلانگاران ویژگیهای زیادی دارند که در ذیل به برخی از ویژگیهای مهم آنها اشاره خواهد شد؛ - خودکارآمدی پایین: یکی از ویژگیهای سهلانگاران این است که خودکارآمدی پایینی دارند؛ لذا، مشاوران و روانشناسان در مواجهه با چنین افرادی، باید به 3 باور اساسی زیر توجه کنند: - قادر به تنظیم رفتار مطالعهای برای خود نیستند. - در فرایند مطالعه ناتوان هستند. - قادر به ارائه خوب یا اکتساب نتایج مناسب نیستند. لازم بذکر است که هر 3 دسته از این باورها تا اندازه زیادی از انتظارهای خودکارآمدی پایین آنها سرچشمه میگیرد(به نقل از سواری، 1386).

- اضطراب نوروتیکی: یکی از ویژگیهای سهلانگاران این است که بیش از حد تحریکپذیرند، که این ویژگی به اضطراب آنان منجر میشود. - فقدان هوشیاری وآگاهی: افراد سهلانگار به دلیل هوشیاری پایین از تحریک پایینی برخوردار هستنند، که این ویژگی به تکانشوری آنان منجر خواهد شد -ضعف درمدیریت زمان: بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران اهمالکاری را بهعوامل متعددی از جمله ضعف در مدیریت زمان نسبت میدهند. با استناد به مصاحبه با تعدادی از افراد سهلانگار،اتلاف وقت برای امور غیرضروری و صرف حداقل وقت برای امور مهمـتر از ویژگی آنان به شمار میرود.

- ضعف درخودتنظیمی: بهنظر میرسد که افراد سهلانگار بر رفتار خود نظارت کافی نداشته ویا خودتنظیمی در آنان ضعیف است و به همین جهت است که بایستی به آنها کمک کرد تا به نتظیم رفتار خود بپردازند. در همین رابطه، برخی از پژوهشگران معتقدند که اهمالکاری حاصل نقص در خودتنظیمی است. برخی دیگر(از جمله،استیل، 2007؛ کلاسن وهمکاران، 2009) عنوان داشته اند،اهمالکاری نتیجه شکست درخودتنظیمی میباشد.

- انگیزه پیشرفت پایین: یکی از اولین پژوهشگرانی که اهمالکاری را از زاویه انگیزشی آنمورد بررسی قرار داد، لوم(1960) بود. وی عنوان داشت، سهلانگاران دارای سطوح پایینی از انگیزه پیشرفت و نیاز به پیشرفت هستند( به نقل از استیل، 2007)؛ بهطوریکه، سهلانگاران به سختی برانگیخته میشوند؛ بنابراین، به احتمال بیشتری در مورد تکالیف تحصیلی و مطالعه برای امتحانات تا آخرین دقایق ممکن، اهمالکاری میکنند(تاکمن، 1998، به نقل از لی، 2005).

بهطورکلی، افرادی که دچار اهمالکاری هستند، دارای ویژگیها و نشانه هایی بدین شرح هستند:

1-رفتار وقتکشی وهدردادن وقت. 2-احساس غرق شدن در مسئولیتها. 3-انجام کارها با سرعت زیاد در آخرین دقایق. 4- خیالبافی و آرزو به جای انجام کارها . 5-نداشتن برنامه ریزی مداوم برای زندگی . 6-دادن شعارهایی که هیچگاه انجام نمیشود (فیاضی و کاوه، 1388).

پیامدهای اهمالکاری

صاحبنظران معتقدند که ابتلا به هر نوع اهمال کاری، بد، منفور و ناپسند است. از طرفی، بسیاری از آنان معتقدند که اهمالکاری دارای پیامدهایی است. اینک، به برخی از پیامدهای آن از طریق پژوهشات انجام شده اشاره میشود. بین صاحبنظران در مورد اینکه نتایج نامطلوبی بر رفتار سهل انگارانه مترتب است، اتفاق نظر وجود دارد؛ تا جاییکه آنان برای رفتار سهلانگارانه دونتیجه منفی درونی و بیرونی قائل هستند. نتیجه درونی رفتارسهلانگارانه شامل عصبانیت، افسوس خوردن، یأس و خودسرزنشی است. پیامد بیرونی رفتار سهلانگارانه نیز شامل صدمه زدن به کار و پیشرفت تحصیلی، برهم خوردن ارتباطات و از دست دادن فرصتها میباشد(کار، 2001).

اهمالکاری تحصیلی، رفتاری است که در حیطههای آموزشی و تحصیلی فراگیر است و این مشکلی است که بیشتر دانشآموزان با آن دست به گریبان هستند(لی، 2005). سولومون و راث بلوم(1984) نشان دادهاند که دانشآموزانی که بطور عادتی اهمالکاری مینمایند، بر این باورند که تمایل آنها به اهمالکاری، بطور معناداری با موفقیت تحصیلی آنان و تسلط یافتن آنها به مواد آموزشی در کلاس درس و همچنین، بطور کلی با کیفیت زندگی روزمره شان مداخله میکند.

پژوهش ها نشان میدهند، اهمالکاری با الگوی زندگی نابهنجار در ارتباط است که این امربه مشکلات جدی فردی و تاثیرات اجتماعی منجر میشود و دامنــه گسـترده ای از نتایج منفی برای کسانی که این شیوه را برگزیده اند، از کارایی پایین در امتحانات و نمرات درسی پایین(تایس و بامستر، 1997)تا تأثیرات منفی بر سلامت جسمانی و بطور کلی بهـــره وری و بهزیستی فردی(آسیف،2011، سنکال و همکاران، 1995) را در بر دارد. در بین مطالعات موجود بین دانشجویان دانشگاهها یک فرض رایج این است که اهمالکاری دشمن یادگیری است، که اغلب منجر به تکمیل ناموفق و نامطلوب تکالیف میشود. حائز اهمیت است که اهمالکاری یکی از موانع جدی و مهم در وصول یادگیرندگان به پیشرفت و موفقیت تحصیلی است(سوکولاسکا، 2009).

شواهد همچنین نشان داده است که اهمالکاری موجب افت عملکرد تحصیلی میشود. شواهد رو به افزایشی نیز وجود داردکه نشان میدهد اهمالکاری در اثر عملکرد تحصیلی زیانبخش بوده و به صورت نمرات کم و حتی مشروطی رخ میدهد و در نهایت سبب افت علمی و تحصیلی نظام آموزشی میگردد(فراری، 1998). بهطورکلی، پژوهشها در این رابطه حاکی از آن است که تعلل و اهمالکاری با افسردگی، احساس گناه، اضطراب، روان رنجوری، تفکرات غیرمنطقی، فریب دادن دیگران، اعتماد بهنفس پایین، وحشت زدگی درونی، دلهره و احساس ترسهای درونی، بی کنترلی و بینظمی، گیجی و حواس پرتی، فراموش و بی توجهی ارتباط دارد؛ در نتیجه، باعث میشود که فرد به توان بالقوهاش دست پیدا نکند و در نهایت میتواند به یک بیماری روانشناختی ناتوان کننده تبدیل شود(نینان ، 2008. به نقل از فیاضی و کاوه، 1388).

خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا