قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 53 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 212 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

کولثائو (1991) در مطالعه خود در یک مرحله دو ماهه، مراحل مختلف فرایند رفتار اطلاع یابی را در بین دانشجویان مورد بررسی قرار داد و سپس فرایندهای انفرادی رفتار اطلاع یابی آنها را مشخص کرد و در نهایت با توجه به یافته های خود، الگویی را ارائه داد.

هدف اصلی این مطالعه، نشان دادن این اصل بود که طراحی نظام‏های اطلاع رسانی و تعامل بین انسان و ماشین باید بر مبنای مفهوم مدل سازی کاربر، تصفیه اطلاعات و هدایت اجتماعی صورت پذیرد.

وی در مطالعه های خود نشان داد عواملی همچون نامعین بودن، اغتشاش، خوش بینی، ناکامی، آسودگی و رضایتمندی می تواند بر رفتار اطلاع یابی جستجوگران تأثیر بگذارد. وی، با اشاره به جنبه های انگیزشی و شناختی اشخاص، نکته های مهمی را در خصوص عوامل مؤثر بر رفتار اطلاع یابی بر دانش پیشین اضافه می کند.

وی تردیدی را که جستجوگر پیش از اطلاع یابی و در حین اطلاع یابی در خود احساس می کند، به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل رفتار اطلاع یابی او معرفی می کند. وی از این تردید به عنوان محرک اصلی و اساسی در اطلاع یابی نام می برد و چنین تحلیل می کند، در زمانی که جستجوگر با موقعیت‏های خاصی روبرو می شود و از درک صحیح مسئله یا اطلاعات عاجز می ماند، دچار این تردید می شود و به منظور کاهش آن، اطلاع یابی و جستجو را آغاز می کند و معمولاً این احساس تردید و عدم امنیتی را که در آغاز با خود داشت، تا پایان جستجو و دستیابی به یقین با خود به همراه دارد.

بنابراین، در نظریه کولثائو «اصل عدم اطمینان» جایگاهی ویژه دارد. این اصل که مبین نوعی وضعیت شناختی و عاطفی است، همراه با اولین مراحل فرایند تحقیق و هنگامی مطرح می شود که دانشجویان در مورد موضوع تحقیق خود مطمئن نیستند و یا در فهمشان از موضوع نقص یا کاستی وجود دارد. کولثائو عقیده دارد که افراد در جریان کسب اطلاعات بیشتر به دنبال معنا هستند تا یافتن پاسخ.

تدوین فرضیه، اساسی ترین نقطه در فرایند تحقیق است. شرایط عاطفی، تحت نفوذ وحدت و تکرر اطلاعاتی که در جریان تحقیق با آن مواجه می شویم، قرار دارد. شرایط عاطفی می توانند با مراحل خاصی از تحقیق پیوند داشته باشند؛ و سرانجام درگیری شخصی با فرایند تحقیق موجب افزایش احساسات مثبت می شود.

برای کولثائو، وضعیت انفعالی کاربر در طول تحقیق نکته اصلی است. طی چند تحقیق که سال‏ها به طول انجامید، از مشاهده و بررسی دانشجویان، کولثائو توانست مراحلی را تعریف کند که روی‏هم‏رفته بیانگر تحقیق است. وی این مراحل را با وضعیت عاطفی و رفتاری هر یک مرتبط می سازد (موریس، 1375).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا