قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 38 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 213 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

هنجار یا نرم عبارت است از متوسط عملکرد گروه نمونه ای از آزمودنی ها که به روش تصادفی از یک جامعه تعریف شده انتخاب می شود.نرم آزمون-های استاندارد شده براساس توزیع نمره های خام گروه نمونه ای ازآزمودنی ها به دست می آید.

میانگین و نقطه 50 درصدی این توزیع، نمونه هایی از متوسط عملکرد گروه و به عبارت دیگر نرم یا هنجار گروه است.در آزمون های گروه مرجع، نرم یا هنجار مقیاس محاسبه شده ای است که نمره ی خام آزمودنی با آن سنجیده می شود تا عملکرد او نسبت به متوسط عملکرد گروه ،مورد ارزشیابی قرار بگیرد(پاشا شریفی،1384).هنجاریابی آزمون یعنی همسان کردن روش کار برای اجرا و نمره گذاری آزمون.برای این که نمره های افراد در آزمون بخصوص امکان پذیر باشد باید همه ی افراد تحت شرایط مساوی امتحان شوند. به عبارت دیگر،فرایند و روش های بنا نهادن مجموعه ای از هنجار ها برای یک آزمون را هنجاریابی می گویند(آناستازی،1371).

برای استاندارد یا میزان کردن یک آزمون،آن را براساس یک دستورالعمل استاندارد شده و تحت شرایط یکسان درباره ی یک گروه نمونه تصادفی انتخاب شده و تحت شرایط درباره ی یک گروه نمونه تصادفی انتخاب شده از جامعه ای که آزمون درمورد آن استانداردمی شود اجرا می کنند.هدف عمده فرایند استاندارد کردن آزمون، تعیین توزیع نمره های خام گروه معیاریابی (گروه نرم) است.پس نمره ای به دست آمده به گونه ای از نمره های اشتقاقی ، مانندنمره های معادل سنی، نمره های معادل کلاسی ، رتبه های درصدی و یا نمره های تراز شده تبدیل می شوند.در راهنمای اجرایی بیشتر آزمون های استاندارد شده، جدول نرم وجود دارد که با استفاده از آن ها نمره های خام آزمودنی ها را می توان به نمره های اشتقاقی تبدیل و آن ها را تفسیر کرد.

بدین ترتیب، نرم یک چهارچوب داوری است که نمره ی خام آزمودنی براساس آن تفسیر و درباره ی آن قضاوت می شود.مقایسه نمره خام آزمودنی با جدول لازم است و به روان شناس امکان می دهدکه موقعیت آزمودنی را نسبت به توزیع نمره های خام سایر افراد گروه سنی،کلاسی و یا جنسی او تعیین کنند.برای اینکه تفسیر نمره خام آزمودنی به درستی انجام گیرد، نرم یا هنجار آزمون باید با شرایط افرادی که آزمون در مورد آن ها اجرا می شود همخوانی داشته باشد.

هنگامی که نمره خام آزمودنی براساس جدول نرم تفسیر می شود، باید ماهیت افراد گروه نرم همواره مورد توجّه روان شناس باشد.هنگام میزان کردن آزمون به منظور تهیّه نرم، ابتدا باید جامعه ای که قرار است آزمون درباره ی افراد آن جامعه(جامعه هدف) میزان شود، به دقّت تعریف گردد.سپس گروه نمونه ای که معرّف این جامعه باشد به روش تصادفی از افراد جامعه به عنوان نمونه معیاریابی انتخاب می شود. به عنوان روش نمونه گیری برای انتخاب نرم، ممکن است از ساده ترین روش نمونه گیری(تصادفی ساده) تا پیچیده ترین روش (نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای) استفاده شود.

بدیهی است نمونه ای که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب می شود، به دلیل اینکه از هر طبقه ی فرعی افراد جامعه، نمونه ای در گروه نرم قرار می-گیرند، بهتر از نمونه ای که از روش تصادفی ساده انتخاب می شود معرّف جامعه ی هدف خواهد بود(پاشا-شریفی،1372).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا