قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 65 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 240 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

افرادی که به صورت شخصیت های دارای منبع کنترل درونی مشخص شده اند معتقدند تقویتی که دریافت می کنند تحت کنترل رفتارها و نگرشهای خود آنها قرار دارد.

آنهایی که از شخصیت دارای منبع کنترل بیرونی برخوردارند تصور می کنند پاداشهایی را که دریافت می دارند دیگران، سرنوشت، یا شانس کنترل می کنند. به عبارت دیگر، آنها متقاعد شده اند که در رابطه با نیروهای بیرونی ناتوان هستند. به راحتی می توان درک کرد که منبع کنترل ما چه تاثیر عظیمی بر رفتار ما دارد.

افراد دارای منبع کنترل بیرونی، که باور دارند رفتار و نگرش آنها بر تقویت کننده هایی که دریافت می کنند تاثیری ندارد، برای به خرج دادن تلاش جهت بهبود بخشیدن به شرایط خود، ارزشی قایل نیستند. در مقابل، افراد دارای منبع کنترل درونی معتقدند که شرایط خود را کاملا در اختیار داشته و مطابق با آن رفتار می کنند. آنها در مقایسه با افراد دارای منبع کنترل بیرونی در تکالیف آزمایشگاهی در سطح بالاتری عمل می کنند. علاوه براین، این افراد کمتر پذیرای تلاشهای دیگران برای تاثیر گذاشتن برآنها هستند، برای مهارتهای خود ارزش زیادی قایل اند و نسبت به نشانه های محیطی که برای هدایت کردن رفتار استفاده می کنند، هوشیارتر هستند (شولتز و سیدنی الن شولتز، 1388).

كانون كنترل سلامت

كانون كنترل سلامت به باور فرد به این امر كه سلامت وی تا چه حد تحت كنترل عوامل درونی (خود) و یا بیرونی (افراد موثر، با نفوذ و اقبال) میباشد. ساختار اولیه كانون كنترل سلامت از نظریه یادگیری اجتماعی راتر اقتباس شده است و بر این اساس یادگیری در فرد بر پایه تقویتهای گذشته انجام می شود و طی آن افراد انتظاراتی خاص و عمومی را در خود شكل میدهند. بدین ترتیب آنهایی كه از شخصیت دارای منبع كنترل بیرونی برخوردارند پاداشهایی را كه دریافت میدارند دیگران، سرنوشت یا شانس كنترل میكنند. به عبارت دیگر، آنها متقاعد شده اند كه در رابطه با نیروهای بیرونی ناتوان هستند (شولتز و شولتز ، 1388).

راتر، منبع كنترل را چنین تعریف میكند: «چنانچه فرد پاداشی را به تلاش و رفتار خود نسبت نداده و آن را نتیجه تصادف، شانس، و سرنوشت تلقی كند یا آن را حاصل نیروهای غیر قابل پیش بینی تصور كند، این تفسیر تابع اعتقاد به كنترل بیرونی است. برعكس، وقتی فرد عقیده داشته باشد كه بین ویژگیهای نسبتا ثابت شخصیتی و پاداش رابطه وجود دارد، این تفسیر به كنترل درونی بر میگردد» (خدا پناهی، 1385).

«مفهوم كانون كنترل به این مسئله بستگی دارد كه آیا فرد دریافت پاداشی را تحت تاثیر قرار می دهد یا نه». بنابراین عقیده مربوط به كانون كنترل تعیین كننده انتظار موفقیت تلقی میشود و فرد میتواند دستیابی به هدف را صرف نظر از ویژگیهای هدف و تقویت كننده با رفتار خویش تحت تاثیر قرار دهد. كانون كنترل متغیر مهمی در علوم اجتماعی است و انتظارات عمومی افراد در مورد علت پاداشها یا تنبیهات را نشان میدهد. به عبارت دیگر فرد چه كسی یا چه چیزی را مسئول آنچه برای او رخ داده است میداند (براون ، 2000).

كانون كنترل سلامت در واقع درجه اعتقاد فرد به این امر است كه سلامت او تحت كنترل عوامل درونی است یا عوامل بیرونی؟ كسانی كه كانون كنترل سلامت از نوع بیرونی دارند، به این امر معتقدند كه پیامدهای معین و حوادث رخ داده در زندگی آنها بواسطه نیروهایی مانند پزشكان، شانس، سرنوشت و بخت و اقبال تعیین میگردند در عوض افرادی كه كانون كنترل سلامت از نوع درونی دارند به این امر معتقدند كه پیامدها و حوادث معین در نتیجه رفتار و اعمال خود آنها میباشد و تعیین كننده سلامت آنها بطور مستقیم اعمال و رفتارهای آنان میباشد (والستون، والستون و دولیس، 1978).

كانون كنترل سلامت بعنوان یك متغیر موثر بر توسعه و پیشرفت رفتارهای بهداشتی و ظرفیت درمانی و تبیین مشكلات بهداشتی شناخته میشود. كانون كنترل سلامت بطور مثبتی با بهترشدن همگام میشود. در مقابل بیشتر منابع بیرونی كانون كنترل سلامت (بخصوص افراد قدرتمند و با نفوذ و بخت و اقبال) با رفتارهای بهداشتی منفی و وضعیت روانشناختی ضعیف همراه می شوند (مالكرن و همیلتون ، 2005). كانون كنترل درونی سلامت باعث احساس كنترل میشود و استرس افراد را كاهش میدهد (بانیارد و گرایسون ، 2000).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا