قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 56 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 245 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

300 سال پیش از میلاد مسیح، ارسطو چنین اظهارداشت که "نوجوانان پرشور و آتشی مزاج اند و آماده اند تا خود را به دست غرایز بسپارند". افلاطون نیز مصرف مشروبات الکلی در نوجوانان را به ریختن آتش روی آتش تشبیه کرده است که «طوفان و تنش» دوران نوجوانی را به طور تلویحی در بر دارد.(ماسن و کیگان،1380، به نقل از مرعشیان 1390).

هال که به پدر روانشناسی بلوغ معروف است، نوجوانی را توأم با رنج، عشق و شورش علیه ارزش های بزرگسالان می داند. برجسته ترین مفهوم نظریه وی،« طوفان و فشار » است. به اعتقاد او، افراد در دوران نوجوانی دستخوش دگرگونی های چشمگیری می شوند که غالباً نوسان های پرشور عاطفی به دنبال دارد(آدامز، شوئن بوم، موس، وارن و کان ،1999، به نقل از مرعشیان 1390)

دوران نوجوانی با شور و هیجان، احساس های متناقض، تحریکات فیزیولوژیکی و عواطفی پرتنش همراه می شود. به نظر اریکسون فرد در هر یک از مراحل رشد با یک بحران روانی اجتماعی روبه رو است. در صورتی که فرد این بحران ها را حل کند این امکان هست که سلامت روانی خود را تأمین کند و در غیر این صورت سلامت روان وی به خطر می افتد. تغییرات بدنی دوره نوجوانی، تعادل فرد را بر هم می زند و نوجوان با بحرانی به نام پراکندگی هویت مواجه می شود. اریکسون آن را نوعی بحران بهنجار می داند ولی ناتوانی در کنار آمدن با آن را نابهنجار می داند. امکان دارد نوجوان برای مقابله با پراکندگی هویت به گروه ها و فرقه های خاصی گرایش پیدا کند یا با قهرمانان همانند سازی کند.

گروهی از نوجوانان یک دوره طولانی از این بحران را می گذرانند، اینها کسانی اند که استدلال های اخلاقی آنها رشد نیافته است و به دشواری، مسئولیت زندگی را به عهده می گیرند و تفکری نامنظم دارند. (ماسن و کیگان، ترجمه مهشید یاسایی ،1380).

به اعتقاد پیازه در نوجوانی هنوز مسأله خود میان بینی وجود دارد و حالت روانی نوجوان تابع بروز ابزارهای جدید ذهنی و وضع خودمیان بینی است. با توجه به تحول فعالیت های ذهنی، نوجوان در عمل بر اساس فکر جدید و امکان ذهنی جدیدی که دارد و قبلاً فاقد آن بوده است، نوعی حالت بی انتهایی در خود احساس می کند و معتقد است هر کاری را می تواند انجام دهد و خطری وی را تهدید نمی کند( بیابانگرد،1382). 

علل انجام رفتارهای پرخطر

امروزه، رفتارهای پرخطر به رفتارهایی گفته می شودکه سلامت و بهزیستی نوجوانان، جوانان و سایر افراد جامعه را در معرض خطر قرار دهد (ماهر،1383) در ریشه یابی علل رفتارهای پرخطر، نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد که رفتارهای پرخطر را محصول عوامل زیست شناختی، محیطی و اجتماعی و فرهنگی قلمداد می کنند. به عنوان مثال، برخی نظریه ها در تبیین این گونه رفتارها، بر جنبه هایی از خود" شخص" تمرکز کرده اند و برخی دیگر جنبه هایی از " محیط " را مورد تأکید قرار داده اند. نظریه های دیگری نیز وجود دارند که ترکیب جنبه هایی از شخص و محیط را در رفتارهای پرخطر مؤثر می دانند. (جسور ،1992).

مرور نظرات مختلف بیان کننده آن است که در زمینه رفتارهای پرخطر یک رویکرد قطعی ارائه نشده است، لیکن نظریه های مختلف در بروز رفتارهای پرخطر عوامل مختلفی را دخیل دانسته اند؛ گروهی بر استفاده نکردن بهینه از اوقات فراغت در این زمینه اشاره داشته اند و گروهی دیگر نقش عوامل اجتماعی را در این زمینه پررنگ تر جلوه داده اند(ماهر،1383).

برخی مطالعات به عوامل خانوادگی و ضعف نظارت والدین در این زمینه اشاره داشته اند، نظریه های ویژگی های ذاتی، معتقد است تفاوت های میان افراد آنها را به طور طبیعی به رفتارهای پرخطر مستعد می کند(کاپلان ، 1980).

به علاوه، الگوهای زیستی بر عوامل ژنتیک، تاثیرات هورمونی و رویدادهای دوران بلوغ در پیدایش و بروز رفتارهای پرخطر توجه کرده اند(کیمبرلی، اسلاتر و اوئتینگ ،2005). رویکرد رشدی دیگر

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا