قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 56 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 245 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

سوء مصرف مواد از قرن ها پیش وجود داشته است و با گسترش علم و فناوری، روز به روز بر گونه های مختلف مصنوعی و نیمه مصنوعی مواد افزوده شده و به این ترتیب، امکان دسترسی آسان تر به آنها نیز فراهم گردیده است.

اکنون نیز تقریباً کشوری وجود ندارد که از گسترش سوء مصرف مواد در امان مانده باشد. اگرچه از دیرباز در تمام جوامع بشری سوء مصرف مواد افیونی، عادتی غیر اجتماعی و نامقبول تلقی شده است، اما با وجود این، طبقات مختلف اجتماع با این مسأله به صورت جدی درگیر هستند، به طوری که هم اکنون مردان و زنان زیادی، خصوصاً از سنین نوجوانی تا میان سالی مواد مخدر مصرف می کنند و به آن وابسته اند. این معضل یکی از آسیب های مهم اجتماعی است، به طوری که نه تنها سلامت فرد و جامعه را به خطر می اندازد، بلکه موجبات انحطاط روانی و اخلاقی افراد را نیز فراهم می آورد و پیامدهای مختلفی، به خصوص عوارض روانی را هم برای فرد مصرف کننده و هم برای سایرین که به نوعی با او ارتباط دارند، به همراه می آورد.(میری، بهرامی احسان، 1389). مصرف مواد مخدر در سال های اخیر افزایش چشمگیری یافته و به یک بحران تبدیل شده است (بحرینیان و همکاران، 1383).

شمار دانش آموزان معتاد در کشور شش تا ده هزار نفر برآورد می شود (سمیعی، رفیعی و طاهری نخست، 1381). مصرف سیگار، الکل و سایر مواد در نوجوانان یک خطر مهم به شمار می رود. مصرف این مواد با افزایش احتمال خودکشی، دیگرکشی، حوادث خطرناک در جوانی و نوجوانی و افزایش خطر بیماریهای قلبی و سرطان در بزرگسالی همراه است. نوجوانانی که سیگار، الکل و سایر مواد به کار می برند بیشتر از سایر دانش آموزان ترک تحصیل می کنند، کمتر وارد دانشگاه می شوند و موفقیت تحصیلی کمتری دارند.(نجفی، آوخ، خلخالی، نظیفی، فرهی و فقیرپور1384). سن شروع مصرف مواد در کشور ما پایین آمده است. بر اساس آمار مراجعان به مراکز بازپروری، طی سال های 1377-1375 سهم کسانی که پیش از 10 سالگی مصرف مواد مخدر را آغاز کرده اند از تقریباً صفر در سال 1375 به 2/1 درصد در سال 1377 رسیده است.

سهم کسانی که اعتیاد آنها پیش از 15 سالگی یا بین 19-15 سالگی آغاز شده، تنها طی 2 سال به ترتیب از حدود 1 درصد به 3/3 درصد و از 12 درصد به 2/22 درصد افزایش یافته است. به بیان دیگر، در سال 1375 تنها 13 درصد افراد مراجعه کننده به مراکز بازپروری پیش از 19 سالگی گرفتار اعتیاد شده بودند و این رقم در سال 1377 به 5/25 رسیده است( رئیس دانا و غروی، 1380). الف- الکل مصرف الکل در بین جوانان از جمله رفتار پرخطری است که علاوه بر ایجاد دردسر برای فاعل آن، هزینه های بسیار زیادی را نیز بر جامعه تحمیل کرده و موجب مرگ میلیون ها جوان و تحمیل میلیاردها دلار هزینه بر جوامع انسانی می شود. در کشورهای اروپایی و امریکایی نوشیدن الکل به طور هفتگی در پسران 15 ساله بیشتر از دختران است (بالوک و رووم ،2004).

متاسفانه در جامعه ایران مصرف الکل با وجود حرام بودن در شرع و محکومیت در فرهنگ در حالی با رشد مواجهه است که متخصصین مغز و اعصاب هم نسبت به اثرات سوء الکل بر سیستم عصبی و محیطی هشدار جدی داده اند( کریمی، نیک نامی و حیدرنیا،1383). بررسی های همه گیر شناسی انجام شده در 30 کشور اروپایی نشان داد که 50 درصد دانش آموزان 16-15 ساله، مصرف الکل و مواد اعتیاد آور را تجربه کرده اند(رحیمی موقر و همکاران، 1385).

دانش آموزان تبریزی نیز به میزان 7/12 درصد مصرف الکل، 2 درصد مصرف داروهای روانگردان و 59 درصد مصرف سیگار را تجربه کرده اند(محمدپوراصل، وحیدی، فخاری، رستمی و دستگیری،2007). چگونگی تعاملات دانش آموزان با مدرسه و جامعه در سال هشتم مدرسه بر سلامت روانی، پیشرفت تحصیلی و مصرف مواد آنها در سال های آینده تأثیر دارد (لیندال، هلن، دیپ، لیندال، جوهن، سارا، گلن و جئورگ ،2007، به نقل از جباری بیرامی، بخشیان، وحیدی و محمدپوراصل1387).

بنابراین یکی از راه های کاهش مصرف مواد در بزرگسالی کنترل آن در نوجوانی(رحیمی موقر و سهیمی ایزدیان،1384) با آگاه سازی و اصلاح نگرش افراد نسبت به اعتیاد و مواد مخدر و اصلاح شیوه زندگی است(طارمیان،1382).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا