قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 24 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 249 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

تکنیک های خلاقیت 

تکنیک چرا

این تکنیک هم برای حل مسائل و هم برای ایده یابی و ایده پردازی به کار می رود. برای شناسایی و تعریف درست مسئله می توان از این تکنیک استفاده کرد. سپس ایده های جدیدی در رابطه با موضوع بدست می-آیند و چرای دیگری مطرح می شود و باید توجه داشت که سوالات تا آن جا ادامه پیدا می کند که به یک بصیرت و بینش برسیم و یا در یک باتلاق فرو رویم. این تکنیک را می توان با تکنیک سؤالات ایده برانگیز ترکیب نمود (حسینی، 1378).

تکنیک یورش فکری این تکنیک را نخستین بار دکتر آلکس آزبورن مطرح کرد و چنان مورد استفاده و استقبال مردم و سازمان-ها در غرب قرا گرفته که جزئی از زندگی آنان شده است. یورش فکری در واژه نامه بین المللی «وبستر» چنین تعریف شده است: اجرای یک تکنیک گردهمایی که از طریق آن گروهی می کوشند راه حلی برای یک مسئله بخصوص با انباشتن تمام ایده هایی که به وسیله اعضاء ارائه می گردد بیابند. در این تکنیک تمام شرکت کنندگان به ایده یابی در محیطی که مؤکداً خالی از عوامل بازدارنده است هدایت می شوند و همین روحیه آزاد منجر به آن چه که می توان آن را ایده های خارق العاده نامید می گردد. چهار قانون اساسی در این تکنیک ذکر می شود:

1. انتقاد ممنوع 2. چرخش آزاد و جسارت طرح ایده های خارج از ذهن با استقبال روبرو می شود 3. کمیت ایده ها مورد نظر است ترکیبات ایده ها و اصلاح آن (حسینی، 1378).

تکنیک شش کلاه فکری مبدع این تکنیک دکتر ادوارد دوبونو است. به طورکلی این تکنیک شش جنبه یا سبک فکری را تعریف کرده و برای هرکـدام کلاه رنگ خاصی را به عنوان سمبل تعیین می نماید تا به وسیله آن بتوان به طور روشــن و سریع ا ز سبک فکری (گرایش – حالت – احساس – فکر – موضع – نگرش) خود، آگاه شد آن را تغییر داد یا به دیگران اعلام نمود و از سبک فکری دیگران نیز آگاه شد. البته با کمی دقت در اصطلاح «کلاه خودت را قاضی کن» متوجه می شویم که به نوعی چنین روشی در فرهنگ ایرانی – اسلامی وجود داشته است. در این تکنیک رنگ کلاه متناسب با سبک فکری مربوطه است (صمدآقایی، 1380).

کلاه سفید: سفید رنگ خنثی و منفعل است. کلاه سفید با موضوعات و شکل های انفعالی سر و کار دارد. واقعیت ها بدون هیچگونه قضاوتی مورد جستجو قرار می گیرد.

کلاه سرخ: سرخ نشانه خشم شور و هیجان است. بینش هیجانی و جنبه های احساسی و غیر استدلالی (ابزار مناسبی برای بیرون ریختن احساسات است.

کلاه سیاه: نشانه منفی نگری و افسردگی است. بیانگر جنبه های منفی و بدبینانه است.

کلاه زرد: زرد نشانه آفتاب و مثبت است. جنبه های مثبت و خوشبینانه را دربر می گیرد.

کلاه سبز : نشانه رویش و باروری بوده و بیانگر خلاقیت و فکرهای نو است. کلاه آبی : سردی و آسمان را نشان می دهد. نشان دهنده برنامه ریزی و ساماندهی کلاه نظارت و استفاده از بقیه کلاه ها است. تغییر احساس زاویه دید سبک فکری و نگرش در بازی با کلاه ها موجب آن می شود تا به فکر خود مسلط شده و چیزهایی را که می خواهیم فرا خوانیم. علاوه بر این چون فکر با رنگ کلاه عوض می شود فشاری بر شخصیت فرد وارد نشده و فقط روش فکری عوض می شود و مخالفت انتقال یا موضع گیری را در گروه از بین می برد (صمدآقایی، 1380).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا