قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 68 صفحه
کد فایل: mb 468


قسمتی از این مقاله:

سابقه کتاب الکترونیکی به اعتقاد هارولد هنکه به سال 1945 میلادی بازمی گردد. در این سال وانی وار بوش مشاور علمی ریاست جمهوری پیشنهاد کتاب الکترونیکی را تحت عنوان می مکس مطرح می کند (وایلداستورم، به نقل ازکافی امامی، 1383). وچ در سال 1999 اظهار داشت که آنچه ما آن را پدیده نو کتاب الکترونیکی می نامیم، تداوم ایده های بوش و کای است و آن ها نیز به نوبه خود تداوم پروژه گوتنبرگ در زمینه چاپ هستند. در پروژه بوش در سال 1945 دستگاهی تهیه شد که برخی پژوهشگران آن را اولین کتاب الکترونیکی می دانند.

این دستگاه حاوی میکروفیلم و یک بازخوان و صفحه هایی برای خواندن مطالب بود. در هنگام نیاز کاربر می توانست کتاب، عکس، صفحه ها و سایر اموری را که روی کاغذ انجام می داد، آرشیو و نمایه کند و سپس آن را روزآمد سازد. البته به عقیده هنکه دستگاه بوش بیشتر به یک سیستم مدیریت مدرک نزدیک بود تا به یک کتاب الکترونیکی.

ولی برخی دیگر از کارشناسان، شروع حیات کتاب های الکترونیکی را در دهه 1960 در آزمایشگاه می دانند. در سال 1971 به واسطه پروژه گوتنبرگ که متون کلاسیک را بدون حفظ قانون حق مولف، به کتاب های الکترونیکی تبدیل می کرد رسما حیات کتاب های الکترونیکی آغاز شد. در همین سال پروژه مشابهی با نام کتابخانه عمومی اینترنت در دانشگاه کلمبیا انجام گرفت. قابلیت حمل و نقل الکترونیکی یکی از خصیصه های دهه 1980 است که با پیدایش صفحات نمایش دستی روی دستگاه های کامپیوتری مانند مقابله کننده دیکته کلمات، فرهنگ لغت و گنجواژه ها تحقق یافت. در اوایل دهه 1990 بعضی از این دستگاه ها دایره المعارف ها را نیز شامل شدند؛ عیب اصلی این دستگاه ها این بود که نمی شد برای استفاده از آثار مختلف از آن ها استفاده کرد.

در سال 1991 شرکت سونی برای اولین بار دستگاه کتاب الکترونیک خوان را در ایالات متحده عرضه کرد که ابعاد آن 421*1611*683 اینچی بود و وزن آن کمتر از دو پوند و قادر بود محتویات یک سی دی رام هشت سانتی متری را که ظرفیت ذخیره صد هزارصفحه متن چاپی را داشت، نشان دهد. هنگام عرضه این دستگاه به بازار تعداد زیادی از این قبیل لوح ها وجود داشت که از آن جمله می توان به لوحی اشاره کرد که حاوی محتویات دایره المعارف 26 جلدی کامپتون بود و لوحی که حاوی فرهنگ الکترونیکی American Heritage و گنجواژه های الکترونیکی روجتز بود؛

آثار مرجعی نظیر این ها نخستین کتب الکترونیکی بودند. دستگاه تولیدی شرکت سونی کاربردی آسان نداشت ولی با در دست داشتن آن استفاده کننده می توانست به طرق مختلف به جستجوی اطلاعات بپردازد، مثلا به دنبال یک موضوع با استفاده از کلمات، یا به دنبال یک موضوع وسیع تر از طریق سیاهه ای از کلمات و یا به دنبال یک مقاله از طریق واژه های کلیدی موجود در عنوان مقاله و یا از طریق ارجاعات متقابل، در اواخر سال 1991 شرکت اپل یک کامپیوتر شخصی به نام پاور بوک را به بازار عرضه کرد که کیفیت بالاتری از دستگاه سونی داشت.

در اوایل سال بعد یعنی 1992 شرکت وویج نشر مجموعه ای از آثار چندرسانه ای را روی سی دی آغاز کرد که برای استفاده پاور بوک ساخته شده بود.این شرکت با تولید دی وی دی رام ها و سایر امکانات پیشرفته در سال 1997 به بعد، امکان بهره گیری از مقالات و کتب الکترونیکی را یک جا بهبود بخشید.

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا