موارد استفاده : منبع کمکی انجام پژوهش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 46 صفحه
شماره فایل 582


قسمتی از این مقاله:

واژه commitment در Webster dictionary -Merriam به معنی 1- عمل سپرده گذاری به یك موسسه 2- توافق و تعهد به انجام كاری در آینده است . همچنین در علوم رفتاری و روانشناسی سازمانی واژه organizational commitment به معنی تعهد سازمانی است . تعهد سازمانی یك نگرش مهم شغلی و سازمانی است كه در طول سالهای گذشته موردعلاقه بسیاری از پژوهشگران رشته های رفتار سازمانی و روانشناسی خصوصاً روانشناسی اجتماعی بوده است.

این نگرش در طول سه دهه گذشته دستخوش تغییراتی شده است. ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی در میان طرفداران رویكرد نگرشی، برخی از پژوهشگران به تعهد سازمانی با دید یك مفهوم چند بعدی می -نگرند كه عوامل مختلفی بر آن تأثیر می گذارند. می یر و همكارانش از پیشگامان رویكرد چند بعدی می- باشند، مدل سه بعدی آنها از تعهد سازمانی، شامل بعد عاطفی، بعد مستمر و بعد هنجاری به عنوان سه بعد تعهد سازمانی می شود. 1. تعهد عاطفی آلن و مییر تعهد عاطفی را به عنوان وابستگی عاطفی فرد به سازمان و تعیین هویت شدن از طریق آن می دانند.

اگر تعهد سازمانی را از این طریق تعریف كنیم، تعهد عاطفی شامل سه جنبه می شود: الف ) صورتی از وابستگی عاطفی به سازمان ب) تمایل فرد برای تعیین هویت شدن از طریق سازمان ج) میل به ادامه فعالیت در سازمان آلن و مییر ( 1990 ) معتقدند كه یك فرد زمانی در خود وابستگی عاطفی نسبت به سازمان احساس خواهد كرد كه اهداف سازمانی را اهداف خود بداند و متقاعد شود كه سازمان را در راه رسیدن به اهدافش یاری كند.

همچنین آنها شرح می دهند كه تعیین هویت شدن فرد از طریق سازمان زمانی رخ می دهد كه ارزش های فردی افراد با ارزشهای سازمانی سازگار بوده و فرد قادر باشد كه ارزش های سازمانی را در خود درونی سازد. بدون شك در این تعیین هویت شدن از طریق سازمان یك رابطه روانشناسانه وجود دارد و فرد به خاطر تعیین هویت شدن از طریق سازمان در خود یك نوع احساس غرور می كند. از جمله تعاریف دیگری كه به این جنبه از تعهد اشاره دارند می توان به موارد زیر اشاره كرد:

شلدن ( 1971 ): تعهد سازمانی یك نگرش یا یك جه تگیری نسبت به سازمان است كه هویت فرد را به سازمان مرتبط می سازد. كانتر ( 1973 ): تمایل افراد به در اختیار گذاشتن ارزش و وفاداری خویش به نظام اجتماعی. بوكانان ( 1974 ): تعهد سازمانی نوع وابستگی عاطفی و تعصب آمیز به ارزش ها و اهداف سازمان می باشد. وابستگی نسبت به نقش فرد در رابطه با ارزش ها و اهداف، نسبت به سازمان به خاطر خود سازمان جدای از ارزشهای ابزاری آن.

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا