موارد استفاده : منبع کمکی انجام پژوهش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 47 صفحه
شماره فایل 597


قسمتی از این مقاله:

فرهنگ اساساً مقوله اي بشري است در نتيجه هر دانشي كه درصدد مطالعه آن برآيد، ناچار است جنبه هاي مختلف موجود در حيات و افعال و عملكرد بشر را كه در اين مقوله تبلور ضمني يافته است،موردنظر قراردهد.فرهنگ به عنوان يك كلمه (مفهوم) نظري، هزاران سال توسط مردم شناسان،جامعه شناسان،تاريخ نويسان و فلاسفه مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. هر جامعه اي به وسيله فرهنگ جداگانه اي تعريف و پايه ريزي مي شود.

فرهنگ دسته اي از ارزش ها، باورها،درك مشترك،تفكر و هنجارهاي رفتاري مشترك است كه همه ي اعضاي جامعه در آن هستند.فرهنگ را نمي توان دقيقاً تعريف كرد اما مي توان آنرا درك و احساس كرد. فرهنگ به طور آشكار و ناآشكار رفتارها را در جامعه جهت مي دهد و يقيناً روي تصميم گيري تأثير دارد (مبلي ، 2005 به نقل از احمدی و همکاران 1389).در نگرش جديد نسبت به سازمان ها،فرهنگ سازمان و مديريت آن جايگاه ويژه اي دارد.

در كنار توجه به سازمان به عنوان موجوديتي كه داراي ساختار هدف گرا،مجموعه وظايف، سيستم هاي اطلاعاتي و فرايند تصميم گيري و يا گروه هاي اعضاست ، فرهنگ سازمان كانونهاي متفاوتي را براي مطالعه سازمان ها فراهم ميكند.فرهنگ سازماني، تازه ترين و شايد از جدال آميزترين مباحث نظري سازمان است( ات ، 1989 به نقل از احمدی و همکاران 1389). هر سازماني يك فرهنگ مخصوص به خود دارد و فرهنگ مزبور با توجه به ميزان قدرت خود مي تواند در امر شكل دادن به نگرشها و رفتارهاي اعضاي سازمان اثرات مثبت و منفي داشته باشد. فرهنگ سازماني با گذشت زمان شكل مي گيرد و به آساني از بين نمي رود و تأثير بسزايي در رفتار اعضاء آن سازمان دارد. « سازمان ها مثل افراد داراي شخصيت هستند و قالب شخصيتي سازمان را فرهنگ سازمان گويند.به عبارت ديگر نسبت فرهنگ به سازمان مانند نسبت شخصيت به فرد است» (مشبّكي، 1377، ص 438 به نقل از احمدی و همکاران1389ص90).

فرهنگ به عقيده هوي و ميسكل (2000) فرهنگ سازماني به عنوان سمبل ها و تشريفات و افسانه هايي است كه ارزش ها و اعتقادات سازمان و كاركنان را تحت الشعاع قرار مي دهد. به عبارت ديگر فرهنگ سازماني را مي توان به عنوان اعتقادات، نگرش ها و ارزش هايي كه در بين افراد سازمان موجود است،دانست كه منجر به ايجاد هنجارهاي رفتاري مي شود. اين اعتقادات و ارزشهاي سازماني به عنوان ارزش هاي غالب و نظام معاني مشترك مي باشد كه توسط اكثر اعضاي سازمان پذيرفته شده است.

دانشگاه ها به عنوان اصلي ترين و كليدي ترين مركز تربيت انساني همچون ديگر سازمان ها، فرهنگ به خصوصي دارد كه مي تواند در تربيت افراد توانمند، متخصص و كارآفرين اثرات بسزايي داشته باشد، كه اين امر مهم در گرو موجود بودن فرهنگ سازماني مناسب در دانشگاه هاي كشور مي باشد. دانشگاه ها منابعي پرارزش براي پيشرفت جوامع به حساب مي آيند.اين مراكز به لحاظ دارا بودن دانش و فن، در سطح جهان ازاعتبار زيادي برخوردارند و عامل مهمي در تحولات اجتماعي نيز محسوب مي شوند.

اين مراكز، جوانان را براي تغييرات مداوم در جامعه و نيز جهان آماده مي نمايند. بنابراين، تنها توجه و تأكيد بر صلاحيت فني و علمي در دانشگاه ها مورد توجه قرار نمي گيرد، بلكه دانشگاه به عنوان يك نهاد فرهنگي و فرهنگ ساز، رسالت فرهنگي عظيمي بردوش خود احساس مي نمايد. دانشگاه فرهنگ ساز توانسته است در برهه هاي حساسي از حيات اجتماعي كشورها، تأثير خود را بر تحولات اجتماعي، سياسي و فرهنگي به طرز مؤثري نشان دهند (احمدی و همکاران 1389 ص87).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا