موارد استفاده : منبع کمکی انجام پژوهش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 89 صفحه
شماره فایل 657


قسمتی از این مقاله:

برخی صاحب نظران همچون بندورا و مک دونالد (1963) از آنجا که پیاژه مراحلی غیرقابل جابجایی را مطرح کرده او را رسش گرا فرض کردهاند. رسشگرایان معتقدند که تسلسل مراحل در ژنها نهفته است و مراحل براساس برنامهای زمانبندی شده و درونزاد، آشکار میشود. اما پیاژه بر این باور نبود که مراحل او به طریق ژنتیک شکل میگیرند، بلکه معتقد بود این مراحل به سادگی بیانگر روشهای تفکر هستند که به نحو فزایندهای همه جانبهتر میشوند.

کودکان به طور پیوسته محیط خود را کشف، دستکاری و تلاش میکنند تا آن را بفهمند و در این فرایند، به نحو فعالانهای ساختارهای جدید و پیچیدهتری را برای برخورد با محیط، در خود به وجود آورند (کلبرگ، 1968، به نقل از خویی نژاد، 1384). بسیاری از روان شناسان واژۀ مرحله را تنها به عنوان ابزاری قراردادی برای خلاصه کردن یافته هایشان به صورتی غیر دقیق به کار میبرند. کُلبرگ تأکید میکند، مفهوم مرحله در نظریۀ پیاژه، حاکی از چند جهتگیری قوی در مورد ماهیت تحول است.

نخست: در یک نظریۀ مرحلۀای موشکافانه و دقیق، تسلسل مراحل باید غیرقابل تغییر باشد. گرچه ممکن است در نظریۀ پیاژه افراد مراحل را با سرعتهای متفاوت، طی کنند و حتی برخی ممکن است به بالاترین مرحلۀ پیاژه نرسند، ولی با هر سرعتی که پیش بروند، ترتیب مراحل تغییر نخواهد کرد. دوم: بنا به نظر فلاول (1963، ص 19) مراحل حاکی از آن است که تحول به دورههای کیفی متفاوتی تقسیم میشود. اگر تحول شناختی یک فرایند کمی مداوم بود، هر نوع جداسازی در مراحل مجزاء، مصنوعی به نظر میرسید. پیاژه بر این باور بود که در زمانهای مختلف، تفکر در امتداد خطوط کیفی متفاوت سازمان مییابد. مثلاً از نظر کیفی، تفکر در عملیات عینی، از عملیات صوری متفاوت است (در عملیات عینی، تفکر تا هنگامی که به اشیاء و فعالیت های ملموس مرتبط می شود منطقی است؛ ولی این تفکر، کاملاً انتزاعی و مبتنی بر فرضیه نیست). در نتیجه، نوعی تمایز طبیعی بین دو دوره وجود دارد.

سوم: مراحل به ویژگیهای کلی اطلاق میشود. مراحل پیاژه به الگوی فکری کلی اطلاق میشود و اگر بدانیم که کودک در کدام مرحله قرار دارد، باید قادر باشیم رفتار او را در خلال تکالیف متعدد و متنوعی پیشبینی کنیم. از این رو پیاژه با طبقهبندی کردن کودکان به مراحل مجزا، به درک وظایفی که آنها در مراحل مختلف قادر به انجام آن هستند پرداخت. با این وجود او معتقد است که کودکان ممکن است در زمینههای مختلف، در مراحل متفاوت باشند.

این بینظمیها را جا به جایی محیطی مینامد. به هر حال، در هر دوره کلی، باید نوعی یگانگی ماهیتی در عملکرد فرد وجود داشته باشد (دورتی جی و تریسی، ترجمۀ شریفی درآمدی، 1380). چهارم: پیاژه (اینهلدر و پیاژه ، 1955) بر این باور است که مراحل او مبین یکپارچگی های سلسله مراتبی است. یعنی اینکه مراحل پایین تر ناپدید نمی شوند، بلکه با چارچوب وسیع تر و جدید، یکپارچگی می یابند یا این که تحت تسلط این چارچوب جدید در میآیند. مثلاً یک نوجوان که استفاده از عملیات صوری را آغاز میکند، عملیات عینی را میتواند به کار ببرد (همان). پنجم: از نظر فرهنگی، جهانی محسوب میشود. پیاژه بر این ادعاست که مراحل او در تمام فرهنگ ها به همین شکل آشکار میشود (همان).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا