موارد استفاده : منبع کمکی انجام پژوهش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 57 صفحه
شماره فایل 677


قسمتی از این مقاله:

رابرت پاتنام عالم سیاسی آمریكایی از دیگر صاحبنظران است كه در دهه‌های اخیر در رواج اندیشه سرمایه اجتماعی نقش بسزایی داشته است تا جایی كه رویكرد وی ‌در باب سرمایه اجتماعی رویكردی غالب محسوب شده و رویكرد« معیار» نامیده می‌شود (شجاعی،333:1387) .وی مفهوم سرمایه اجتماعی را فراتر از سطح خرد بكار می‌گیرد و به چگونگی كاركرد سرمایه اجتماعی در سطح منطقه‌ای و ملی و نوع تاثیرات سرمایه اجتماعی بر نهادهای دموكراتیك و در نهایت توسعه اقتصادی علاقه‌مند است.

به همین منظور در دو مطالعه تطبیقی میان ایالت‌های مختلف در امریكا و هم‌چنین حكومت‌های تازه تاسیس ایتالیا در شمال و جنوب در دهه 70، تاثیر سرمایه اجتماعی را در تقویت جامعه مدنی و كارآمدی دموكراسی از سویی و رشد و توسعه اقتصادی از سوی دیگر مورد توجه قرارداده است( توسلی، 1384؛15).

بدین صورت كه مناطق دارای سرمایه اجتماعی زیاد، اجتماع مدنی زنده و پرشوری دارند و در نتیجه اقتصاد پررونق و نهادهای سیاسی فعال دارند ولی مناطق دارای سرمایه اجتماعی اندك، در عرصه اجتماع، اقتصاد و سیاست دچار مشكل‌اند.پاتنام سرمایه اجتماعی را آن دسته از عناصر ویژگی‌های نظام اجتماعی( مانند اعتماد اجتماعی، شبكه‌های اجتماعی و هنجارها)می‌داند كه هماهنگی و همكاری را در بین افراد یك جامعه برای دستیابی اهداف مشترك تسهیل می‌كند.

همانطوركه مشخص است وی سرمایه اجتماعی را با سه مولفه تعریف می‌كند: شبكه‌ها: روابط اجتماعی افراد و تعاملات آنها با یكدیگر بنیادی ترین جزء سرمایه اجتماعی از نظر پاتام است و شبكه‌ها را به عنوان خاستگاه دو مولفه دیگر سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد و هنجارهای معامله متقابل مطرح می‌سازد و می‌گوید كه شبكه‌های رسمی و غیر رسمی ارتباطات ومبادلات درهرجامعه‌ای وجوددارند كه برخی ازاین شبكه‌هاافقی یامساوات‌طلب وبرخی دیگر شبكه‌های عمودی یاانحصار‌طلب قابل تفكیك ‌می‌داند. در شبكه‌های افقی شهروندانی عضویت دارند كه از قدرت و وضعیت برابری برخوردار بوده و در شبكه‌های عمودی شهروندانی عضوند كه در وضعیتی نابرابر نسبت به هم به سر می‌برند.

از نظر وی شبكه‌های افقی در قالب مشاركت مدنی مانند انجمن‌های همسایگی، كانون‌های سرود خوانی باشگاه‌های ورزشی، احزاب مردمی و... روی می‌دهند و شبكه‌های عمودی فاقد توان لازم برای برقراری اعتماد و همكاری اجتماعی هستند كه دو عامل اساس این قضیه است یكی غیر موثق بودن جریان اطلاعات در شبكه‌های عمودی نسبت به افقی است و دوم این كه هنجارهای معامله متقابل و مجازاتهای مربوط به تخلف مانع از فرصت‌طلبی می‌شوند و شبكه‌های عمودی برای تعاملات عالی كمتر وضع و اجرا می‌شوند. هر چه شبكه‌های اجتماعی بویژه شبكه‌های افقی در یك جامعه بیشتر باشد مردم تمایل بیشتری به همكاری و نفع جمعی دارند.

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا