موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 61 صفحه
شماره فایل : 173 mg


قسمتی از این مقاله:

بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 تاسيس گرديد. اين سازمان از پانزدهم بهمن ماه آن سال فعاليت خود را با انجام چند معامله بر روي سهام بانک توسعه صنعتي و معدني آغاز کرد. در پي آن شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتي، اسناد خزانه، اوراق قرضه سازمان گسترش مالکيت صنعتي و اوراق قرضه عباس آباد به بورس تهران راه‌يافتند. اعطاي معافيت‌هاي مالياتي شرکت‌ها و موسسه‌هاي پذيرفته شده در بورس در ايجاد انگيزه براي عرضه سهام آنها نقش مهمي داشته است.

طي 11 سال فعاليت بورس تا پيش از انقلاب اسلامي ايران تعداد شرکت‌ها و بانک‌ها و شرکت‌هاي بيمه پذيرفته شده از 6 بنگاه اقتصادي با 2-6 ميليارد ريال سرمايه در سال 1346 به 106 بنگاه با بيش از 230 ميليارد ريال در سال 57 افزايش‌يافت. همچنين ارزش مبادلات در بورس از 15 ميليون ريال در سال 1346 به بيش از 150 ميليارد ريال سرمايه در سال 1357 افزايش‌يافت. در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي و تا پيش از نخستين برنامه پنج ساله توسعه اقتصادي، دگرگوني‌هاي چشمگيري در اقتصاد ملي پديد آمد که بورس اوراق بهادار تهران را نيز در برگرفت. نخستين رويداد، تصويب لايحه قانون اداره امور بانک‌ها در تاريخ 17 خرداد 1358 توسط شوراي انقلاب بود، که به موجب آن بانک‌هاي تجاري و تخصصي کشور در چهارچوب 9 بانک شامل 6 بانک تجاري و 3 بانک تخصصي ادغام و ملي شدند.

چندي بعد و در پي آن شرکت‌هاي بيمه نيز در‌يکديگر ادغام گرديدند و به مالکيت دولتي درآمدن و همچنين تصويب قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران در تير 1358، باعث گرديد تعداد زيادي از بنگاه‌هاي اقتصادي پذيرفته شده در بورس از آن خارج شوند. به گونه اي که تعداد آن‌ها از 105 شرکت و موسسه اقتصادي در سال 1357 به 56 شرکت در پايان سال 1367 کاهش‌يافت. بدين ترتيب در طي اين سال‌ها بورس اوراق بهادار دوران رکود خود را آغاز کرد که تا پايان سال 1367 ادامه‌يافت. از سال 1368، در چارچوب برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، تجديد فعاليت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان زمينه اي براي اجراي سياست خصوصي سازي، مورد توجه قرار گرفت.

براين اساس سياست گذاران در نظر دارند بورس اوراق بهادار با انتقال پاره اي از وظايف تصدي‌هاي دولتي به بخض خصوصي، جذب نقدينگي و گردآوري منابع پس اندازي پراکنده و هدايت آن به سوي مصارف سرمايه‌گذاري، در تجهيز منابع توسعه اقتصادي و انگيزش موثر بخش خصوصي براي مشارکت فعالانه در فعاليت‌هاي اقتصادي نقش مهم و اساسي داشته باشد. در هر حال، گرايش سياست گذاري‌هاي کلان اقتصادي به استفاده سازوکار بورس، افزايش چشمگير شمار شرکت‌هاي پذيرفته شده و افزايش حجم فعاليت بورس تهران در برداشت که بر اين اساس طي سال‌هاي 1367 تا اسفند 1391 تعداد بنگاه‌هاي اقتصادي پذيرفته شده بورس تهران از 56 شرکت به حدودا322 شرکت افزايش‌يافت.

اساساً، براي اينکه سهامي، امکان مبادله در بورس سازمان‌يافته را داشته باشد، بايستي مورد پذيرش بورس قرار گيرد. بورس‌ها بسته به شرايط اجتماعي و اقتصادي کشورها، اقدام به تدوين شرايط پذيرش شرکت‌ها مي‌نمايند. شرايط پذيرش عمدتا ويژگي‌هاي کمي و کيفي است که شرکت‌ها بايستي از آن‌ها برخوردار باشند و‌يا آن‌ها را رعايت نمايند. در برخي از بورس‌ها در صورت وجود چند تابلو؛ همانند بورس تهران، شرايط پذيرش براي تابلوها، متفاوت خواهدبود. براي مثال از شرايط پذيرش شرکت‌ها در تابلوي اصلي بورس تهران مي توان به مواردي از قبيل سرمايه بيش از25 ميليارد ريال، داشتن حداقل دو سال فعاليت سودآور، مالکيت 70 درصد شرکت توسط حداقل10 نفر سهام دار و غيره اشاره نمود( راعي و تلنگي، 1383).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا