موارد استفاده : منبع آموزشی و پژوهشی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 59 صفحه
شماره فایل 02 MA


قسمتی از این مقاله:

باغ ایرانی تجسم و تجسد معانی ژرف در فرهنگ ایران و گویای شیوه گفتمان انسان ایرانی با موطن خویش است.همین موضوع موجب زنده ماندن آن در طول تاریخ تمدن این سرزمین شده، به طوری که در هر دوره و با ظهور پارادایم های فرهنگی – عقیدتی در هر مقطع از تاریخ ایران بازآفرینی شده است.

کالبد شکافی ومعناشناسی باغ ایرانی در فرهنگ مردمان ایران کاری بسیار دشوار و نیازمند همکاری پژوهشگران با تخصص های گوناگون و نیز زمانی طولانی است.(شاهچراغی. 91.1389) الف:باغ واژه ی باغ درفارسی میانه نوبه کاررفته است.درفارسی میانه مانوی به صورت b’wو درسغدی به صورت bag به معنای قطعه یاپاره ای اززمین است که مترادف باواژه اوستایی baga و سنسکریت bhagaبه معنای بخش، سهم، دارایی وبهره به کار رفته،baga درختنی،bag درارمنی، و baga شکل آرامی شده ی این واژه در تلمود به معنای زمین مشترک است.(دائره المعارف اسلامی .1381. 206)

و نیز واژه گاهانی baga اسم خنثی به معنی بخش است.این واژگان همگی از ریشه باستانی bag یا بخش کردن است که مصدر بخشیدن در فارسی نوین می باشد و نام واژه باغ از آن ریشه آمده است(دادبه. 1386. 43)هم چنین بسیاری از زبان شناسان واژه باغ را بر گرفته از ریشه کلمه بغ می دانند.که علاوه بر آن که به معنی بهره و بخش به کار رفته است، در سنگ نبشته های پادشاهان هخامنشی همیشه در معنای خدا آمده(شارپ. 1346. 63)

بغ در دین زرتشتی به معنی خداوند، اهورامزدا و در اوستا نیز به معنی خداوند و سرور بزرگ است.در مجموع باید گفت که بغ چه معنای بهره و بخش و چه در مفهوم خداوند و سرور و بزرگ باشد همان طور که ذکر شد از یک ریشه و از یک مصدر بگ(bag)یا بک(bak)به معنی بخشیدن است.(اوشیدری. 1371. 166)منظور از این بخشیدن همان بخشایش ایزدی است .حق این بخشایش را می بخشد. هم چنین باغ ضمن آن که ریشه ای آسمانی و مقدس دارد به مفهوم تقسیم شده به چند بخش نیز هست(براتی. 1383. 7)که معنایی زمینی و مادی را مجسم می کند.

در واقع واژه باغ شامل مضامین معنوی و مادی به طور توأمان است.در ریشه یابی این واژه روشن می شود که باغ در حقیقت نامیدن مکانی است مقدس که ویژگی تمامی معانی ذکر شده را دارد و مکانی است که بخشایش ایزدی در آن به باشندگان عطا می شود و انسان با ایجاد و ساخت باغ ضمن آن که کار خدایی می کند از این بخشایش و رحمت برخوردار می شود.(شاهچراغی. 1389. 94)

ب:باغ ایرانی در سال 1982 میلادی در منشور فلورانس کمیته باغ های تاریخی تعریفی از باغ ارائه کرد که:"باغ ترکیبی معماری از جماد و نبات است پس اثری زنده و نمایانگر فرهنگ هر قوم و شرایط اقلیمی زادگاهش است."هرچند بیان چنین تعریفی برای میراث تاریخی به نام باغ جامع و کامل نیست اما تأکید آن بر معمارانه بودن ترکیب جماد و نبات در باغ نشان از اهمیت باز خوانی، باز اندیشی و باز شناسی معماری این پدیده دارد که به تبع آن در هر فرهنگ و اقلیمی و در ارتباط با ویژگی های بومی هر مکان بروزعینی خاصی پیدا کرده، به بیانی دیگر(و با توجه به این تعریف)ساختار اصلی تمام باغ های تاریخی جهان بر مبنای معماری طبیعت و مصنوع و یا روش تلفیق گیاه، آب و ابنیه است که ساماندهی ساختاری برای خلق فضایی مناسب جهت زیست انسان می باشد.

اما آن چه باغ را به عنوان میراثی فرهنگی و طبیعی در هر مکانی از دیگر مکان جدا می سازد لایه های مفهومی، معانی و نیز ویژگی های ساختاری و کارکردی مختص به آن در هر منطقه است.بر این اساس باغ ایرانی نیز ویژگی ها و مشخصات مخصوص به خود را دارد.(شاهچراغی. 1389. 41)

دانلود فایل اصلی و کامل بلافاصله بعد از پرداخت ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا