موارد استفاده : منبع آموزشی و پژوهشی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 59 صفحه
شماره فایل 02 MA


قسمتی از این مقاله:

باغ ایرانی آن گونه که از ایده و تعریف آن بر می آید، گذشته از فضایی عملکردی که مردمان در آن دمی بیاسایند و تفرج کنند، خود مفهومی نقش بسته بر سرزمین و بر آمده از فرهنگ و شکل گرفته در آداب و رسوم مردمان است.

برای فهم درست باغ ایرانی بایدبه جایگاه آن درفرهنگ ایرانی ونسبت آن بازندگی دراین فرهنگ توجه کرد.جلوه فرهنگ درباغ ایرانی، هم درصورت وشکل باغ وهم درزندگی درون آن دیده میشود. «اگر در بررسی باغ ایرانی، به زندگی درون آن عنایت کنیم، جنبه هایی تازه از باغ را در می یابیم که ما را به گوهر و حقیقت باغ ایرانی نزدیک می کند.یکی از این جنبه ها نوع زندگی، خصوصاً زندگی متکی بر معماری موقت، درباغ است.

ویژگی دیگر باغ ایرانی اولویت داشتن تفریح و تفرج بر بهره وری اقتصادی و مادی از باغ است.این جنبه از باغ ظهور یکی دیگر از ویژگی های فرهنگ ایرانی، رندی و شاعری است.تلاش برای تصویر کردن جهانی بیکران در محدوده ی باغ از دیگر جنبه های باغ ایرانی از این منظر است.جنبه ی دیگر کاربرد عمومی باغ در ایران در قالب فضای شهری«خیابان»یا«چهارباغ»است.»(بهشتی. 1387. 7)

«مفهوم معمارانه باغ بازتاب حس مکان یا"مکانیت" است چون باغ فضایی متعین به شمار می رود که تصویر کلی کیهان را در خود به قاب می گیرد.این مفهوم، که پرورنده انتظام و هماهنگی است می تواند از راه عدد، رنگ و ماده به حیطه حواس در آید؛ در عین حال، نظر عقل را به ذات، به ساحت باطنی مستتر در فضای مثبت معطوف دارد. باغ و حیاط، مکمل فلات گرم و کم آب ایران، اهمیت خود را در عصر اسلام در حد صوری تصوری از فردوس حفظ می کنند.باغ مطابق یکی از نقش مایه های مذهبی ایران باستان بود؛ نمایشگر حیطه درخت آجین که کوشکی مرکزی را در میان می گرفت.نقشه های باغ های شاهانه، همواره حاکی از همین دریافت است.هشت بهشت صفوی، نه تنها در نقشه سراسری اش بلکه در همان طرح کوشک مرکزی اش، بی اغراق آفریننده بهشتی پویاست.»(اردلان و بختیار. 1380. 68)

حضور باغ در هنرهای تجسمی ایرانیان چون نگارگری ایرانی و هم چنین در دستبافته های کهن چون فرش ایرانی حکایت از در هم آمیختگی فرهنگ و هنر این مردمان با طبیعت و مظاهر آن دارد.شاید بتوان تعبیری دلنشین در خصوص باغ ایرانی به کار برد که باغ ایرانی یکی از نیکوترین جلوه های صورت و معنا بر آمده از باورهای ایرانیان است. از همین رواست که در مبحث جلوه باغ در هنر و فرهنگ ایرانی نباید از اندیشه ها و منظومه های فکری ایرانیان و نیز شناخت جامعه، مردمان، اقوام عام و خاص ایرانی غافل شد و شایسته است تا آن جلوه و آن حضور را بیش از هر کجا در ساختارهای فکری، فرهنگی و اجتماعی ایرانیان جستجو کرد.(رجبی. 1385. 19)

دانلود فایل اصلی و کامل بلافاصله بعد از پرداخت ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا