موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 23 صفحه
شماره فایل : 722 mg


قسمتی از این مقاله:

بانک سازمانی است که جای اندوختن پول و سرمايه‌ی مردم است.بانک‌ها با پول اندخته شده، به داد و ستد می‌پردازند و طرح‌های اقتصادی بزرگ را پيش می‌برند. بخشی از سود به دست آمده از اين کارها به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود.بانک‌ها به سپرده‌گذاران وام نيز می‌دهندوسپرده‌گذاران باداشتن سندهای شناخته‌شده‌ای مانند چک می‌توانندبدون جابه‌جايی پول به دادوستد بپردازند.

پيشينه‌ی‌ بانکداری دست‌کم به 2 هزار سال پيش از ميلاد باز می‌گردد و ايرانيان در اين کار پيشتاز بوده‌اند(کاظم بجنوردی،1381). اوج بانک‌داری ايرانی را بايد در دوران ساسانيان جست. در اين دوره نيز سکه‌های طلا و نقره در همه جا به فراوانی در دادوستدها به کار می‌رفت. اما در آن دوره به جای جابه‌جای پول، از برات نيز بهره می‌گرفتند.

برات سندی نوشتاری و شناخته شده بود که کار چک را انجام می‌داد. برات را از سده‌های پيشين می‌شناختند، اما به کارگيری گسترده‌ی آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد(کاظم بجنوردی،1381) پيشنهاد بنيان‌گذاری بانک در ايران را نخستين‌بار ژان ساوالان (Savalan .J) فرانسوی در سال 1864 ميلادی، هنگامی که ميرزا محمودخان ناصرالملک برای بستن قرارداد بنيان‌گذاری راه‌آهن در لندن بود، به او داد. پس از آن، بنگاه فرانسوی ارلانگه (Erlangeh) در سال 1886 کوشيد امتياز برپايی بانک در ايران را به دست آورد که به نتيجه نرسيد.

در همين زمان، روشنفکران و سرمايه‌داران ايرانی نيز کوشيدند نياز کشور به داشتن بانک را برای دولت‌مردان قاجار روشن کنند. برای مثال، ميرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله کتابی پيرامون نياز کشور به بانک نوشت و محمد حسين امين‌الضرب، از بازرگانان و صرافان سرشناس، در نامه‌ای به ناصرالدين شاه نياز کشور را به بانک به او گوشزد کرد.

چند نفر از بازرگانان و سرشناسان ايرانی مقيم عثمانی(ترکيه) نيز برای بنيان‌گذاری بانک در ايران کوشش کردند. آنان می‌خواستند با همکاری سرمايه‌گذاران فرانسوی و بانک عثمانی، بانکی به نام بانک ايران و افغانستان، برپا کنند. اما چون سرمايه‌گذاران فرانسوی به سودآوری آن بانک اطمينان نداشتند، همکاری نکردند و چنين بانکی بازگشايی نشد(مصطفی داماد،1381).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا