موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 26 صفحه
شماره فایل : 855 mg


قسمتی از این مقاله:

در كشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال انتقال كه دارای بازارهای مالی كمتر توسعه یافته هستند ، بانك ها عموماً تنها نهادهایی هستند كه قادرند به واسطه گری مالی پرداخته و با ارائه روشهای گوناگون به كاهش میزان ریسك سرمایه گذاری كمك كنند. واقعیت این است كه به خاطر نقش اساسی نظام بانكی در اقتصاد كشورها، كارایی صنعت بانكداری همواره مورد توجه دولتمردان بوده است زیرا كه ضعف نظام بانكی می تواند تهدیدی جدی برای ثبات اقتصاد كلان به شمار آید.

روند خصوصی سازی بانكهای دولتی در جهان، بیشتر از دهه 1980 آغاز شده و امروزه در اغلب كشورهای توسعه یافته، بانكداری دولتی نقش كمرنگ تری نسبت به گذشته ایفا می كند. در كشور ما سابقه بانكداری خصوصی به پیش از انقلاب اسلامی برمیگردد ولی هیچگاه این بانكها در اقتصاد ما نقش كلیدی نداشته و حتی در آستانه انقلاب هم جمع داراییهای بانكهای خصوصی به كمتر از نیمی از كل داراییهای بانكهای كشور میرسید. پس از انقلاب، تمامی بانكهای خصوصی كشور دولتی شد و تا سال 1380 هیچگونه بانك خصوصی در ایران وجود نداشت .

صنعت بانكداری در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با تغییرات و تجدید ساختارهای اساسی مواجه شد . در نتیجه عواملی نظیر فرار سرمایه، سلب اعتماد مردم از بانك ها و هجوم آنان به منظور استرداد سپرده ها و بدون وصول ماندن مطالبات بانكها، اغلب بانك های خصوصی را در معرض خطر ورشكستگی قرار داد.

از اینرو به منظور حفظ حقوق و سرمایه های ملی، بكار انداختن چرخهای تولیدی كشور و تضمین سپرد هها و پس اندازهای مردم در هفدهم خرداد سال 1358 ، مالكیت 28بانك خصوصی از این بخش سلب و به دولت واگذار شد.

با ملی شدن بانك ها، اداره امور بانك ها بطور مستقیم بر عهدة دولت قرار گرفت و بدنبال آن طرح ادغام بانك ها به تصویب مجمع عمومی بانك ها رسید. با اجرای این طرح تعداد بانك های كشور به استثنای بانك مركزی از 36 بانك در پایان سال 1357 به نُه بانك، شامل شش بانك تجاری و سه بانك تخصصی، كاهش یافت.

پس از آن در هشتم شهریور سال1362 لایحة عملیات بانكی بدون ربا در جهت حذف بهره و انطباق عملیات بانكی با موازین اسلامی به تصویب رسید. در دوران جمهوری اسلامی نیز، بانك های خصوصی به استناد قانون اجازة تأسیس بانك های غیردولتی مصوب فروردین ماه 1379 ، مادة ( 98 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ضوابط تأسیس بانك غیردولتی مصوب نهصد و چهل و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار در بیستم آذر سال 1379 ، قانون پولی و بانكی كشور مصوب سال 1351 ، قانون عملیات بانكی بدون ربا و قانون تجارت، با آغاز به كار بانك سامان در سال 1378 شروع به فعالیت نمودند. پس از آن نیز سه بانك خصوصی پارسیان، اقتصاد نوین و كارآفرین در سال 1381 به این مجموعه اضافه شدند. این بانك ها با توجه به آزادی عمل بیشتری كه در پرداخت نرخ سود سپرده ها و همچنین از نظر قوانین و مقررات جاری خود دارند، می توانند نقش مؤثری در بازار پولی كشور داشته باشند.

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا