موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 52 صفحه
شماره فایل : 242 mg


قسمتی از این مقاله:

زیربنای مفهوم CSR، تاریخ بلندمدتی دارد. هاپكینز و كراو (2003) بحث می‌كنند كه همواره یك تنش بین اهداف جامعه و اهداف كسب و كار وجود داشته است. شاهد گویای این تنش‌ها قدرت صنف صنعتگران در قرون وسطی است كه تجارت برده و مشاجره بر سر بهبود زندگی و شرایط كاری در بریتانیا به سرعت در قرن نوزدهم رشد كرد (جانز و دیگران، 2007، 18). سادلر (2004) گفته است كه تعریف كاركردهای شركت در ارتباط با جامعه گسترده‌تر و تعهدات اخلاقی در مراكز توسعه سرمایه‌داری در قرن نوزدهم رخ داده است (همان).

به طور كلی می‌توان سه مرحله برای توسعه مفهوم CSR قائل شد: دوره اول، به مدیریت مبتنی بر حداكثر سود مشهور است (الوانی و قاسمی، 1377، 26). نظریه كلاسیك‌ها در باب مسئولیت اجتماعی به این دوره از مرحله CSR مربوط می‌شود. از دید كلاسیك‌ها یك بنگاه اقتصادی در صورتیكه سود خود را در چارچوب قوانین حداكثر نماید، نقش مسئولیت اجتماعی خود را ایفا كرده است زیرا یك «دست نامرئی» فعالیت‌های اقتصادی را برای ارائه كالا به عموم مردم هدایت خواهد كرد (استینر، 2003، 127). در این مفهوم چنین بنظر می‌رسد كه وقتی یك بنگاه در حالت رقابت، هدف سودآوری را دنبال می‌كند، سیستم آن را مجبور می‌كند كه كارآمد باشد و كالاهایی با كیفیت بالا و در پایین‌ترین قیمت تولید كند و به بازار عرضه كند.

همچنین رقابت موجب می‌شود كه مؤسسات، رضایت و تمایلات مشتری را از طریق تولید كالا یا خدمت كه به جامعه عرضه می‌شود تأمین كنند در غیر اینصورت مشتریان خود، را از دست می‌دهند و كسب و كارشان به تعطیلی كشانده می‌شود (ایران‌نژاد پاریزی، 1371، 25). این نظریه برآمده از كتاب ثروت ملل آدام اسمیت است. هر چند این نظریه در قرن نوزدهم در امریكا رواج شدیدی یافت، اما خود اسمیت هم در توانایی بازار برای ایجاد رفاه عمومی شك داشت (استیز، 2003، 127).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.