قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 23 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 214 را دانلود کنید.
امروزه علم اخلاق دارای شاخه های متعددی است که هر بخش با رویکرد خاص به توضیح و تبیین علم اخلاق می پردازد که عمدتاً در سه شاخه اصلی طبقه بندی می شوند:
اخلاق توصیفی
اخلاق هنجاری
فرا اخلاق
اخلاق توصیفى اخلاق توصیفى چیزى است که جامعه شناسان، روانشناسان، مورخان و انسان شناسان به آن مى پردازند، در اینجا تنها به گزارش، توصیف وتبیین پرداخته مى شود و از هر گونه توصیه یا امر و نهى پرهیز مى گردد. در اخلاق توصیفى به اخلاق ملت ها و اقوام مختلف و حتى اخلاق نحل توجه مى شود و مسایل و نظام هاى پذیرفته شده از سوى آنها توصیف و تبیین مى گردد. مثلاً مسائل اخلاقی را از دیدگاه اسلام یا مسیحیت بررسی می کند؛ گزاره هایی مانند «عدالت خواهی خوب است»، «دروغگویی بد است»، «کمک به مستمندان وظیفه ماست» و «سقط جنین ناصواب است» بیانگر این توصیف است.
اگر چه ممکن است از سوی بعضی از دیدگاه های فرهنگ غرب، نظری متناقض با این گزاره ها ابراز گردد. هر گزاره اخلاقی را که در صدد توصیف اخلاقی یک فعل انسانی، از نظر یک شخص خاص، یک قوم خاص و یا به طور کلی، از یک دیدگاه خاص است، اخلاق توصیفی می نامند.( پالمر، 1995: ص 11)
اخلاق هنجارى یا دستورى اخلاق دستوری یا اخلاق هنجاری از موضوعاتی است که در حوزه فلسفه اخلاق مورد بحث قرار می گیرد در این شاخه از اخلاق، ما به طریق عقلانی می کوشیم، معیارها و قواعدی را عرضه کنیم که به کمک آن ها، اعمال خوب و درست را از اعمال بد و نادرست تشخیص دهیم یا به تعبیر دیگر، به طریق عقلانی می کوشیم اصولی را کشف کنیم که به ما کمک می کند چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم یا چه کارهایی خوب، و چه کارهایی بد است بنابراین، آن چه در این حوزه برای فیلسوف اخلاق اهمیت دارد، کشف این نکته است که چرا انسان ها بعضی از اعمال را خوب و بعضی دیگر را بد می دانند و چه اعمالی را باید و چه اعمالی را نباید انجام دهند.
بحث در باب صحت و سقم و اتقان این معیارها و قواعد، وظیفة فیلسوف اخلاق است. این شاخه از اخلاق که به آن فلسفة اخلاق نیز گفته می شود، سنت اصلی و رایج در حوزة فلسفة اخلاق است که مباحث دوران پیش از سقراط و زمان او و زمان افلاطون و ارسطو و... تا زمان کنونی را دربرمی گیرد.(همان،ص 20)
ادامه دارد ...