قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 30 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 265 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

هوش هیجانی از مجموعه ای از مهارت های گوناگون ساخته شده است که بیشتر آنها را مي توان از طریق آموزش و یادگیری در دیگران ایجاد نمود و یا پرورش داد (مایر و سالوی، 1997). بنابراین شگفتی آور نخواهد بود اگر ادعا کنیم که مي توان سازماها را به عنوان یکی از مراکز و پایگاه های پرورش هوش هیجانی در نظر گرفت. گلمن (1995) معتقد است سازمانها مکان های اجتماعی هستند که قادرند نقص ها و کاستی های کارمندان ن را در حوزه هیجان ها، رقابت ها و تعامل های اجتماعی اصلاح و ترمیم نمایند.

یادگیری مهارت های هیجانی از خانه شروع مي شود و افراد با یک مجموعه تواناییی و قدرت وارد مکانهای بزرگتر مي شوند. از همین رو سازمانها با چالش هایی در مورد آموزش و اصلاح مهارت های هیجانی روبرو مي باشند. با این حال مي توان این چالش ها را از طریق جانشین سازی و رفع ابهامات موجود در خصوص هیجان ها، با ترتیب دادن برنامه های استاندارد شده آموزشی و فراهم آوردن شرایط آموزشی که موجب پرورش و تکامل مهارت های هیجانی و کاربست صحیح آنها مي باشند، مرتفع نمود.

از این رو در دوره های آموزشی مبتنی بر هوش هیجانی شکل گرفته است که نمونه هایی از آن در کتاب هوش هیجانی در زندگی روزمره ویراستاری شده توسط چاروکی و همکاران (2001) آمده است. از آنجا که تقریبا همه افراد اموزش دیده اند، پس تمرکز فعالیت های اموزشی مي باید به ترویج و پرورش توانایی های اجتماعی و پیشگیری از اختلالات رفتاری باشد.(.ایسبرگ و گرینبرگ، 1997).

بنابراین سازمانهایی که فعالیت های پیشگیرانه انجام مي دهند، قادرند افرادی را در برابر روند فزاینده مشکلات رفتاری محافظت نمایند و موجب اصلاح و ترویج بهداشت و سلامت روانی در سازمان شوند. در خصوص آموزش های پیشگیرانه در سازمانها اطلاعات زیادی وجود دارد، اما چنین آموزش هایی با تکیه بر مفهوم هوش هیجانی حتی ازی بحث های هوش هیجانی نیز جدیدتر است. این امر ضرورت بررسی و مفهوم پردازی در این خصوص را برجسته تر مي سازد.

برخی از مولفه های هوش هیجانی از جمله خودآگاهی و خودانگیزی مفهوم فراشناخت در آموزش را به ذهن متبادر مي سازد. بایلر و استومن (1993) معتقدند فراشناخت، دانش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود او یا دانست درباره دانستن است. بیان دیگری از فراشناخت که به نظر مي رسد بهتر و بیشتر برخی مولفه های هوش هیجانی سرا در ذهن متبادر سازد، تعبیر برک (2000) مي باشد که توضیح مي دهد : « برای اینکه نظام پردازش اطلاعات با اثر بخشی کامل عمل کند، باید از خودش آگاه باشد.

این نظام باید به این گونه درک برسد که بهتر است آن شماره تلفن را بنویسم و گرنه فراموشش مي کنم و این یک پاراگراف پیچیده است، لازم است آن را دوباره بخوانم یا منظور نویسنده را بفهمم ». از سوی دیگر، مایر به عنوان یکی از نظریه پردازان پیشگام در هوش هیجانی در خصوص مولفه خودآگاهی معتقد است خودآگاهی به معنای « آگاه بودن از حالت درونی خود و نیز تفکر ما درباره آن حال » است (مایر، 1993). خودآگاهی مي تواند توجهی غیر واکنشی و به دور از قضاوت درباره حالات درونی باشد.

اما این حساسیت مي تواند از بی طرفی کمتری نیز برخوردار باشد ؛ از جمله افکار رایج که حاکی از خودآگاهی‌اند، مي توان به موارد زیر اشاره کرد : «نباید چنین احساسی پیدا کنم»، «دارم به چیزهای خوب فکر مي کنم تا خوشحال شوم» و این تفکر که در واکنش به چیزی که بسیار ناامید کننده است به ذهن خطور مي کند که « به آن فکر نکن » از خودآگاهی محدودتری حکایت مي کند (گلمن، 1995). هوش هیجانی و جریان مقابله با بحران انسان ها با مشکلات و وقایع ناگوار زندگی مقابله مي کنند. مقابله در واقع یک نوع پاسخ به هیجان ها است. به خصوص هیجان های منفی که بر اثر بحران ها بوجود مي آیند.

علت این موضوع این است که معنی وقایع خارجی تا حد زیادی تابع قدرت آنها در برانگیختن هیجان ها مي باشد. این مسئله که افراد چکونه از روش های مقابله استفاده مي کنند، سلامت و بیماری آن ها پیش بینی مي کند. روش های مقابله ای که افراد معمولا در شرایط بحرانی انتخاب مي کنند، عبارتند از : تفکر منفعلانه در مورد موضوع، برانگیختن حمایت اجتماعی و آشکار سازی احساسات. افرادی وجود دارند که به طور مداوم در مقابله با حوادث منفی مشکل دارند.

این افراد به نظر مي رسد که هیچ گاه از شر مشکلات خاصی ندارند و در مقابل افرادی وجود دارند که حتی پس از غم انگیز ترین تجارب، نسبتا سریع به حالت اولیه خود بر مي گردند. بین آنها که به زودی بهبود مي یابند با آن ها که بندرت به طور موثر، مقابله مي نمایند، چه تفاوتی وجود دارد ؟ به اعتقاد نه نظریه پردازان هوش هیجانی، این موضوع مربوط به مهارت ها و قابلیت های هیجانی مي باشد.

مهارت هایی که در هوش هیجانی وجود دارد عبارتند از : الف) ارزیابی و بیان هیجان ها در خود و دیگران ب) جذب و درون سازی هیجان ها و افکار ج) ادراک و تجزیه و تحلیل هیجان ها د) تنظیم هیجان ها برای پیشبرد رشد عقلانی و هیجانی. 2-8-12- آیا هوش هیجان را مي توان افزایش داد مانند انواع دیگر هوش، بسیار دشوار است که بتوان هوش هیجانی را افزایش داد. حتی اگر مدل های هوش هیجانی را که بر مبنای شخصیت مي باشد بپذیریم، اینکه بتوانیم به سادگی خصوصیات اصلی و اساسی شخصیت را تغییر دهیم، صحیح نمی باشد.

شاید بهترین جواب را به سوال فوق، پایه گذاران تئوری هوش هیجان، یعنی سالوی و مایر داده باشند. مایر عقیده دارد هوش هیجانی یک نوع ظرفیت روانی برای معنی بخشی و کاربرد اطلاعات هیجانی مي باشد و افراد در این مورد ظرفیت های مختلف دارند. بعضی در حد متوسط و بعضی دیگر ماهر یا خبره اند.

به عقیده مایر قسمتی از این ظرفیت غریزی است، در حالی که قسمت دیگر آن چیزی است که ما از تجارب زندگی مي آموزیم که مي تواند به وسیله تمرین و تجربه پیشرفت کند. سالوی نظر مایر را توسعه مي دهد و عقیده دارد بسیاری از مهارت هایی که قسمتی از هوش هیجانی هستند مي توانند یاد گرفته شوند به اعتقاد او هوش هیجانی عبارت از یک سری مهارت ها و قابلیت هایی است که مي تواند هم آموزش داده شود و هم یاد گرفته شود به طوری که یک شخص بتواند از نظر هیجانی بهتر تربیت شود (مایر و سالوی، 2002).

چارچوب مفهومی هوش هیجانی از دیدگاه برادبری و گریوز گنجی (1384) به نقل از برادربری و گریوز (2004) دانستن اینکه هوش هیجانی چیست، فرد را یاری مي رساند که چگونه مي تواند هوش هیجانی خود را بهبود بخشد. از نظر آن ها هوش هیجانی چهار مهارت اصلی تشکیل مي شود.

که دو مهارت اول روی خود فرد و دو مهارت اخر بیشتر روی با دیگران تمرکز دارند. (مهارت اول) خود ـ آگاهی : توانایی در شناسایی دقیق هیجان های خود و آگاهی آن ها به هنگام تولید است. خود ـ آگاهی کنترل تمایلات خود در نحوه ی واکنش به اوضاع و افراد مختلف را نیز شامل مي شود. (مهارت دوم) خود ـ مدیریتی : توانایی در بکارگیری " آگاهی از هیجانها " به منظور انعطاف پذیر ماندن و رفتارها را مثبت هدایت کردن. یعنی اینکه بتوانید واکنش های هیجانی خود را در مقابل همه ی مردم و شرایط مختلف کنترل کنید.

(مهارت سوم) آگاهی اجتماعی : توانایی در تشخیص دقیق هیجان های دیگران و درک اینکه دقیقا چه اتفاقی در حال روی دادن است. این موضوع به این معناست که طرز تفکر و احساسات دیگران را درک مي کنید، حتی زمانی که خودتان همان احساسات یا تفکرات را ندارید.

(مهارت چهارم) مدیریت رابطه : توانایی در بکارگیری " اگاهی از هیجان های دیگران " به منظور موفقیت در کنترل و مدیریت تعامل ها. همچنین، این توانایی ارتباط واضح با شرایط و کنترل موثر تعارضهای دشوار را شامل مي شود.

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا