موارد استفاده : منبع کمکی انجام پژوهش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 57 صفحه
شماره فایل 677


قسمتی از این مقاله:

کلمن اولین كسی بود كه به بررسی مفهومی سرمایه اجتماعی و عملیاتی كردن آن پرداخت او در تحلیل و تبیین سرمایه اجتماعی به جای توجه به ماهیت و محتوای آن به كاركرد آن توجه كرده است. كلمن در زمان مرگش در 1995 یك جامعه‌شناس برجسته به حساب می‌آمد و در توسعه سرمایه اجتماعی، خصوصاً در آمریكای شمالی تأثیرگذار بود. مطالعات وی درباره دستاوردهای تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های دولتی و كاتولیك در جوامع محروم شرح می‌دهد كه سرمایه اجتماعی می‌تواند منبع مهم برای عامه مردم باشد.

به اعتقاد كلمن « سرمایه اجتماعی شی واحدی نیست بلكه تنوعی از هستی‌های گوناگونی است كه دو ویژگی مشترك دارند: همگی آنها شامل جنبه‌ای از یك ساختار اجتماعی هستند و همگی كنش‌های معین افرادی كه در درون این ساختار هستند را تسهیل می‌كنند» (كلمن، 1377؛ 462). وی معتقد است كه سرمایه اجتماعی مانند دیگر شكل‌های سرمایه، مولد است و دستیابی به هدف‌های معین را كه در نبود آن دست‌یافتنی نیست امكان‌پذیر می سازد. از نظر وی در شرایط نبود یا كمبود سرمایه‌ مادی و اقتصادی، وجود سرمایه اجتماعی می‌تواند عاملی در جهت جبران این كمبود و گسترش سرمایه مادی باشد. سرمایه فیزیكی و سرمایه انسانی فعالیت‌های تولیدی را تسهیل می‌كند و سرمایه اجتماعی نیز مانند آنها عمل می‌كند (همان؛ 465).

سرمایه اجتماعی در نظر وی منابع و انرژی نهفته در جامعه است كه سبب فعال شدن ارتباطات در میان مردم می‌شود. این منابع اعتماد، همدلی، تفاهم و ارزش‌های مشتركی می‌باشند كه شبكه اجتماعی و انسانی را بهم متصل می‌كند و امكان كارهای دسته‌جمعی را فراهم می‌سازد. سرمایه اجتماعی منبعی است كه می‌تواند سطح روابط فردی را به سطح روابط اجتماعی ارتقاء دهد. نقش گروه‌های نخستین مانند خانواده، دوستان و همسایگان در تولید سرمایه اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.

سیستم خانوادگی مبنای تعریف كلمن از سرمایه اجتماعی است از نظر وی سیستم‌های خانوادگی از الف) سرمایه‌ مالی (منابع مالی برای هزینه‌های خانواده و پرورش كودك) و ب) سرمایه انسانی (تحصیلات و مهارت‌های والدین) ج) سرمایه اجتماعی ساخته شده‌اند. وی بیان می‌كند كه ریشه‌های مؤثرترین اشكال سرمایه‌ اجتماعی به روابط ایجاد شده در دوران كودكی برمی‌گردد. بنابراین سرمایه اجتماعی بواسطه فرآیندهایی كه پیوند‌های خویشاوندی را از بین می‌برند از جمله طلاق و جدایی و مهاجرت تضعیف می‌شود. (جان فیلد، 1387؛ 181)

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا