موارد استفاده : منبع کمکی انجام پژوهش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 39 صفحه
شماره فایل 714


قسمتی از این مقاله:

اعتماد پدیده ای کاملاً شناختی است و بر دانش و باور متکی است و به عنوان یک متغیر از کارکردهای روان شناختی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی برخوردار است. و با مفاهیمی چون ایمان، صداقت، ریسک پذیری و تعهد ،پاسخگویی، ... در ارتباط می باشد. در واقع اعتماد یک واقعیت ذهنی است که نتیجه ی آن درعمل آشکار می شود واقعیتی است که براساس آن فرد به دیگری تکیه می کند ویا احتمالا سرمایه ی خود را بدون هیچ شک وگمانی در اختیار وی قرار می دهد .اعتماد اجتماعی درواقع یکی از شاخص های برجسته سرمایه اجتماعی است وضمانت اجرای بسیاری از فعالیت ها ومناسبات اجتماعی را فراهم می سازد. ازاینرو؛ نظریه¬های زیر براي تبیین رابطه اعتماد با انضباط اجتماعی ارائه می¬گردد.

  نظریه زیمل جرج

زیمل اعتقاد دارد جامعه بافتی از كنش‌های متقابل الگودار است و وظیفه جامعه شناسی بررسی صورت‌های این كنش هاست( كوزر، 1369 : 247 ). نظریه اعتماد زیمل یك چارچوب نظری برای تحلیل اعتماد شخصی و اعتماد تعمیم یافته(غیر- شخصی) فراهم می‌سازد. زیمل بیشتر به توصیف شرایط، نقش و كاركرد اعتماد در جوامع مدرن می‌پردازد. بسیاری از تحلیل‌های زیمل در باب ماهیت روابط اعتماد بعداً توسط محققینی مثل لوهمان وگیدنز توسعه یافت. به عقیده زیمل جامعه صرفاً تعدادی از افراد است كه از طریق كنش متقابل با یكدیگر پیوند دارند. از این رو؛ جامعه را باید بعنوان آرایشی از اشكال روابط یا اشكال اجتماعی شده مطالعه كرد. برای زیمل رابطه اجتماعی مسلط در جوامع مدرن، مبادله است. مبادله شكل خالص و اصلی¬ترین شكل همه كنش‌های متقابل انسان¬هایی است كه در آن منافع دنبال می‌شود. هر كنش متقابلی باید همچون مبادله قلمداد گردد.

مبادله نه تنها به ما ارزش نسبی اشیاء را می‌آموزد، بلکه؛ درنظر زیمل بعنوان عالم سازنده كلیه روابط اجتماعی است. یكی از كاركردهای مبادله این است كه پیوندی درونی میان افراد ایجاد می‌كند.از اینرو؛ یكی از مهمترین شرایط مبادله اعتماد است. بدون اعتماد عمومی افراد نسبت به یكدیگر، جامعه تجزیه می‌گردد. بنابراین؛ اعتماد یكی از مهمترین نیروهای درون جامعه است. به اعتقاد زیمل اعتماد غیرقابل اثبات است و می‌تواند مبتنی بر شناخت یا عدم شناخت باشد و بدون احترام ، حق شناسی یا وفاداری جامعه به سادگی نمی‌تواند وجود داشته باشد. تكمیل نگردد می‌توانند جامعه را از تجزیه شدن مصون نگه دارند(میستال، 1380، 63 ). از نظر او؛ اعتماد اجتماعی از طریق احساساتی مانند حق شناسی و احترام تضمین می‌شود. این احساسات فضایی از تعهد بوجود می‌آورند كه یك عنصر را به عنصر دیگر پیوند می‌زند، كه در نهایت همه آنها در یك زندگی مستحكم جمعی به هم پیوند می‌خورند.

از اینرو؛ اعتماد به اشخاص نزدیك و وابسته به گروه پیامدهای ناخوشایند كمتری به دنبال خواهد آورد( كوزر، 1369 : 254 ). اما در جامعه مدرن خودآگاهی بیشتر می‌شود كه در نتیجه به فردگرایی می‌انجامد و از سوی دیگر بین عین و ذهن فاصله می‌افتد و وابستگی چندگانه به انواع حلقه‌های اجتماعی می‌انجامد( سیم، 1908: 411). از آنجایی كه اعتماد، اعتقاد به كیفیات ذهنی و اخلاقی دیگری است می‌تواند به راحتی توسط رفتارهای ناخودآگاهانه، غیر ارادی و هیجانی سست گردد. بنابراین اعتماد ضرورتاً یك خطر است كه همواره در معرض خیانت قرار دارد. بر اساس نظریه زیمل پرچاذبه ترین نمونه‌های انسجام اخلاقی در جوامع بشری یافت می‌شود كه در آنها اعتماد متقابل( سركوب، سكوت) را تقویت می‌كند و اعضایش غالباً مورد هدف خیانت می‌باشند(میستال، 65 – 64 )

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا