موارد استفاده : تحقیق و آموزش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 35 صفحه
شماره فایل :: 578 mg


قسمتی از این مقاله:

رضایت شغلی نوعی نگرش مثبت فرد نسبت به شغلش می باشد كه از عواملی نظیر شرایط محیط كار، نظام سازمانی شغل، روابط حاكم بر محیط و عوامل فرهنگی تاثیر می پذیرد. لذا می توان نتیجه گرفت رضایت شغلی احساس روانی است كه از عوامل اجتماعی نیز متاثر می باشد. به طور كلی رضایت شغلی مجموعه احساسات و عواطفی است كه افراد درباره شغل هایشان دارند. بعضی از تحقیقات انجام شده نشان داده اند كه رضایت شغلی یكی از عوامل تعیین كننده رضایت از زندگی است.

كاركنانی كه رضایت شغلی بالایی دارند نسبت به همكاران شان حساس تر از افرادی هستند كه از كارشان راضی نیستند. رضایت شغلی عزت نفس افراد و شادكامی آن ها را افزایش داده و بیماری های مرتبط با شغل استرس مانند، اضطراب، اندوه و وقت كشی را كاهش می دهد. سه بعد مهم در رضایت شغلی تشخیص داده شده است كه عبارتند از: 1-رضایت شغلی یك پاسخ عاطفی نسبت به شرایط یا وضعیت شغل است. 2-رضایت شغلی اغلب در رابطه با برآورده شدن نیازها و انتظارات تعیین می شود.

3-رضایت شغلی منبعث از چند نگرش به هم وابسته می باشد. به طور كلی می توان نتیجه گرفت كه رضایت و عدم رضایت دو انتهای یك پیوستار نیستند و نیز رضایت یا عدم رضایت به طور یك جانبه نتیجه حقوق و دستمزد كم و زیاد نمی باشد.

اگر چه متاثر ار آن نیز است، اما رضایت شغلی نتیجه تاثیر و تاثر عوامل زیادی نظیر نیازها، علایق،انگیزه ها، نگرش و شخصیت افراد از یك طرف و مختصات شغلی نظیر محیط كار جو، سازمانی ،فرهنگ سازمانی، و نیز مدیریت از طرف دیگر می باشد. چنان چه این عوامل موید یكدیگر باشند موجب ایجاد حالتی می شود كه فرد در خود احساس رضایت كند(شهبازی و همكاران،1388). دیدگاه ها و مفهوم ساز یهای متعدد و گاه متناقضی درباره تعریف رضایت شغلی شکل گرفته و توسعه یافته است.

برخی از صاحب نظران هم چون هرزبرگ رضایت شغلی را دارای دو بُعد دانسته اند. یک بعد عوامل و شرایطی است که فقدان آن ها فقط موجب عدم رضایت می گردد. مانند طرز تلقی و برداشت کارکنان، شیوه اداره امور، خط مشی های سازمان، ماهیت و میزان سرپرستی، امنیت کاری، شرایط کاری، مقام و منزلت، سطح حقوق و دستمزد، استقرار روابط متقابل دو جنبه، مدیران، همگنان و مرئوسان و زندگی شخصی کارکنان.

هرزبرگ این موارد را عوامل بهداشتی یا مؤثر در حفظ وضع موجود یا عوامل بقاء می نامند و معتقد است که نبود این عوامل ممکن است چنان کارمندان را دچار عدم رضایت سازدکه سازمان را ترک کرده و موجودیت آن را به مخاطره اندازد. بعد دوم، عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه هستند که وجود آن ها موجب انگیزش و رضایت افراد و فقدان آن ها باعث عدم رضایت ضعیفی می گردد.

به نظر هرزبرگ عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه عبارت است از موفقیت کاری، شناخت و قدردانی از افراد وکار آن ها، پیشرفت و توسعه شغلی، رشد فردی و ماهیت کار و وظایف محوله(Beishekeev,2001).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا