قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 31 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 484 را دانلود کنید.
الف) دیدگاه روانكاوی فروید، نگرش بی اعتنا به معنویت و تجربه های معنوی داشت و دیدگاهش نسبت به مذهب از این هم منفی تر بود. او اظهار داشت (من نمی توانم این احساسات اقیانوس گونه را در خود كشف كنم). هر چند این موضوع باعث نشد كه وی وجود این تجربه های معنوی را در دیگران انكار كند اما آنها را به عنوان ریشه های اصلی نیاز های مذهبی قلمداد نمی كرد. او عقیده داشت كه ریشه ی احساساتی از این دست را می توان در دوران كودكی یافت. زمانیكه كودك خود را را از جهان نمی بیند؛
اما یونگ تجربه های معنوی وروحی را به عنوان جنبه های بالقوه سالم وسلامت از هستی انسان در نظر می گیرد ومذهب ومعنویت را در تحلیل خود گنجانده است (كشمیری وعرب احمدی،1387). ب) دیدگاه رفتار گرایی شناختی نسبت به معنویت از آنجا كه رفتار گرایی شناختی بر رفتار های قابل مشاهده ی انسان و نحوه ی تغییر آن تمركز دارد.
این دیدگاه در درمان كمتری می تواند در زمینه های معنویت سخن داشته است. با این حال اخیرا پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته و از درمان های شناختی، رفتاری با محتوای معنوی با موفقیت استفاده شده است (عبدالله زاده و همكاران،1388).
ادامه دارد ...