قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 40 صفحه
کد فایل: mb 359
ابرازگری هيجانی به عنوان يک مؤلفه اصلی هيجان ها، به نمايش بيرونی هيجان، بدون توجه به ارزش (مبثت يا منفی) ياشيوه (چهره ای، کلاميو رفتاری) اطلاق ميشود (کرينگ و همکاران، ١٩٩٤). اکمن و فريزن (1974) ابراز هيجان را ظواهر حالتهاي هیجانی با درونی شامل مجموعههاي ويژه ای ازتغييرات در فعاليتهاي زیستی– عصبی تشکیل ميدهد (لويس ، ٢٠٠٠). هالبرستدت (١٩٩١به نقل از بويام و پارکر ، ١٩٩٥ )ابرازگری هيجانی را شامل ترکيبی از حالتهاي هيجانی، دانش قوانين نمايش و انگيزش و توانايي کنترل ابراز هيجان فرد ميداند. داروين ،( ١٨٧٢ ) با انتشار کتاب "ابرازهيجانها در انسان و حيوان" نقش مهميدر زمينه مطالعه هيجانها ايفا کرده است مشاهدات داروين موجب شد که وی سه اصل اوليه را در ابرازهيجان دخيل بداند که عبارتنداز ١ - خوگيری :
فعاليتهای به اجرا در آمده ارضا کننده، خواه سودمند باشد يا سودمند نباشد؛٢- تضاد : فعاليتهای متضاد به اجرا در آمده تحت تکانههاي متضاد؛ ٣- نيروی عصبی : کنش مستقيم دستگاه عصبی تهيج کننده در تن، مستقل از اراده . به اعتقاد لويس(٢٠٠٠)،
ابرازهاي هيجانی، به تغييرات سطحی بالقوه قابل مشاهده، در چهره، صدا و بدن وسطح فعاليت منجر ميشود. در ابتدا، به ابرازهای هيجانی بر حسب حرکات و فعاليت بدنی بويژه کودکان کمتر توجه شده است، اگر چه به نظر ميرسد که آواگریها رسانندههاي مهم حالتهای هيجانی باشد، ولی از کم شناخته ترين جنبههاي ابراز هستند.
ابرازهای کلاميبيشتراز حد قدرتمند هستند و ممکن است بتوانند حالتهاي هيجانی مشابه را در ديگران فراخوانند، بنابراين، ابراز هيجان به شيوه آواگری ممکن است مسري تر از ابرازهای هيجان به شيوه بدنی يا چهره ای باشد. به عنوان مثال وقتی فیلمها با افرادی تماشا ميشوند که با صدای بلند ميخندند، خنده دارتر از زمانی است که خود فرد به تنهايي آن را ميبيند.
به دليل ماهيت مسری آواگری، ابراز کلاميممکن است هدف تلاشهای اجتماعی اوليه باشد (لويس، ٢٠٠٠). حرکت، ممکن است يک شيوه ديگر ابراز هيجانها باشد، : به عنوان مثال گريختن از چيزی ويا آمدن به سوی آن، پاسخهاي حرکتی همراه با هيجانهاي مثبت و منفی هستند.
ادامه دارد ...