موارد استفاده : منبع کمکی انجام پژوهش
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 47 صفحه
شماره فایل 597


قسمتی از این مقاله:

دانشگاه ها بستر اصلی تدارك و تأمین نیروی انسانی كارآمد برای رفع نیازهای جامعه به شمار می آیند.در این راستا، دانشگاه های علوم پزشكی،رسالت مهمی در تكامل نقش حرفه ای دانش آموختگان خود دارند(نصیرانی و همکاران،2006،7-14 به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص13).

در آموزش بالینی علوم پزشكی، علاوه بر هدف های شناختی، هدف نهایی كسب تبحر بالینی است.تبحر به معنای قابلیت های دانش آموخته است كه می تواند او را در ارائه نقش های حرفه ای آینده یاری رساند(عزیزی ،2003به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص13). تبحر بالینی و یا شایستگی بالینی در عرصه آموزشی عبارت است از ایجاد و تكامل مهارت ها، دانش،نگرش مناسب و كسب تجربه برای ایفای نقش موثر و موفق در عرصه شغل و حرفه خاص.شایستگی بالینی بر توانایی دانش آموزان در انجام وظایف و درك آنها و سازگاری رفتارهای آموخته شده با موقعیت های جدید بالینی دلالت دارد(گرن ، 2000به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص39) .

به عبارتی دیگر ، صلاحیت بالینی كه در منابع گوناگون از آن به عنوان شایستگی و تبحر بالینی نیز یاد می شود، عبارت است از بكارگیری مدبرانه و همیشگی مهارتهای تكنیكی و ارتباطی،دانش،استدلال بالینی، عواطف و ارزش ها در محیط های بالینی به منظور پاسخ گویی به موقعیت های بالینی( یکتا و همکاران،2007 ص98).شایستگی بالینی مفهومی پیچیده و مبهم است كه در سال های گذشته از ابعاد و دیدگاه های مختلفی مورد بحث وتوجه قرار گرفته است(پارسا احمدی ،تبریزی 2005، به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص60).یكی از مهم ترین این اطلاعات، باور و درك فردی افراد نسبت به «كارآمد بودن» خود است. این متغیر میتواند عامل پیش بینی كننده مطمئنی برای مهارت و شایستگی بالینی دانش آموز باشد. بر همین اساس، در مطالعه ای به منظور معرفی ابزار سنجش خودكارآمدی بالینی به عنوان ابزار جدید و مكمل در ارزشیابی بالینی افراد، چنین بیان شده كه توجه به اعتقادات خودكارآمدی دانش آموز، مكمل مفیدی برای ارزشیابی دقیق مهارت های بالینی است چرا كه ارزیابی افراد از كارآمدی خود، راهنمای مناسبی برای پیش بینی مهارت بالینی آنهاست (کلارک2004 ص23).چنان كه بین خودكارآمدی و عملكرد افراد رابطه مثبت و معنی داری دیده شده است ( فرهانی وهمکاران 2002به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص76).

خودكارآمدی یكی از مفاهیم كاربردی در نظریه یادگیری شناختی-اجتماعی بندورا می باشد. او واژه خودكارآمدی را به عنوان عقاید یك شخص در مورد توانایی خویش برای سازگاری با موقعیت های خاص تعریف كرده است.طبق نظریه وی، افراد با باور كافی به كارآمدی خود، بهتر قادر به سازگاری با نیازهای موقعیت خاص می باشند، در حالی كه افرادی كه از خودكارآمدی كافی برخوردارنیستند، در ارائه فعالیت های خاص با مشكل روبه رو میشوند (بندورا 2010 به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص77).

تجربه بالینی و آموزش مناسب ، عامل مهم تعیین كننده در ایجاد اطمینان بالینی در افراد می باشد(لیم وهمکاران 2004 به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص78).افرادی كه از كارآمدی بالاتر برخوردار هستند، در رویارویی با چالش های آینده، افراد مؤثر و خودتنظیم به حساب می آیند.دنیای كنونی نیازمند فراگیران خودتنظیم است.فرد خودتنظیم، فردی است كه بر پایه درك كارآمدی خود و به منظور دستیابی به اهداف علمی، راهكارهای اختصاصی برای یادگرفتن پیداو اجرا می كند( قورچایی وهمکاران 2004 به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص79).

نتایج مطالعات نشان داده اند كه موفقیت انسان در رویارویی با چالش ها، ناشی از درك مطلوب نسبت به خودكارآمدی فردی است. افرادی كه دارای درك بالاتری از كارآمدی خود هستند، قدرت بیشتری برای تحمل كردن موانع و شكست ها در وظایف سنگین دارند. هر قدر فردی خودتنظیمی و خودكارآمدی بالاتری داشته باشد، می توان پیشبینی كرد كه عملكرد شغلی بهتری خواهد داشت (لیم ،2009 به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389ص80).خودارزیابی افراد نسبت به كفایت و شایستگی بالینی شان، بخش مهمی در ارزیابی دانشجویان رشته های بالینی و علوم پزشكی به حساب میآید.خود ارزیابی افراد، اطلاعات ارزشمندی را در مورد مجموعه برنامه ها واقدامات انجام شده در راستای اهداف آموزشی در اختیار برنامه ریزان قرار داده و مشكلات و كاستی های برنامه را مشخص می كند (عزیزی ،2003 به نقل ازمحمدی وحسینی ،1389 ص80).

قابلیت دانش آموزان پزشكی بازتابی از عملكرد آموزش پزشكی را در روند آموزش و یادگیری فراهم می كند و سنجش آن، می تواند وضعیت دانش آموزان در حال دانش آموختگی را از نظر صلاحیت های عمومی كسب شده روشن كند.مشخص شدن موارد مثبت و نقاط ضعف دانش آموختگان می تواند شواهدی را برای بازنگری در فرایند اجرای برنامه آموزش پزشكی فراهم نماید (معطری و همکاران ،2008 ص78).

ادامه مقاله به طور کامل در فایل اصلی موجود است.


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا