قابل استفاده در: مقاله نویسی و انجام پژوهش های علمی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
پیشینه داخلی جدید: دارد
پیشینه خارجی جدید: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 40 صفحه
بعد از پرداخت حق اشتراک فایل شماره 485 را دانلود کنید.


قسمتی از این مقاله:

جان باولبی روانكاو بریتانیایی (1990- 1907) برای نخستین بار مفهوم دلبستگی را به كار برد. مفهوم محوری و اصلی این نظریه به توضیح این نكته می پردازد كه چگونه نوزاد از نظر هیجانی به شخصی كه وظیفه مراقبت و نگهداری از وی را بر عهده دارد، دلبسته می شود و هنگام جدایی از این شخص دچار تنش می شود.

زندگی انسان حول محور یك شخص خاص كه قابل دسترس است و منظماً به نیازهای مراقبتی او پاسخ می دهد، می چرخد و به این ترتیب رفتار جستجوی مراقبت نوزاد با پاسخدهی منظم تصویر مادرانه تكمیل می شود و در واقع این رفتار جستجوی مراقبت نوزاد است كه دلبستگی نامیده می شود.

پس از آن، آینس ورث و همكارانش با انجام یكسری مطالعات آزمایشی، كودكان 1 تا 2 ساله را در موقعیت ناآشنا قرار دادند و بر اساس نوع پاسخ آنان در رویارویی با این موقعیت (موقعیتی كه نخست والد برای مدت كوتاهی اتاق را ترك می كند و كودك با یك بزرگسال غریبه تنها می شود و سپس والد دوباره باز می گردد) كیفیت دلبستگی آنها را طبقه بندی كردند و سه نوع سبك دلبستگی ایمن، اجتنابی، مضطرب – دو سوگرا را تشخیص دادند. بارثولومیوو هوروویتز چهار سبك دلبستگی را بر اساس دو محور اضطراب و اجتناب عنوان كردند.

به باور ایشان در بعد اجتناب، ترس و نفی دو حد انتهایی پیوستار را تشكیل می دهند و در واقع دو نوع اجتناب یعنی اجتناب ناشی از ترس از دیگران و اجتناب ناشی از نفی دیگران وجود دارد. ایشان لغت اجتناب را برداشتند و دو گروه ترسان و نفی كننده را جایگزین ساختند. در مورد بعد اضطراب نیز چنین عنوان كردند كه در این بعد ایمنی و دلمشغولی دو حد انتهایی را تشكیل می دهند و لغت مضطرب را با دلمشغول جایگزین ساختند. به این ترتیب چهار سبك دلبستگی مفروض ایشان عبارتند از: دلبستگی ایمن، دلبستگی دلمشغول، دلبستگی ترسان و دلبستگی نفی كننده.

نوع سبكهای دلبستگی در این نظریه بر اساس محور اضطراب و اجتناب و یا مدل كاری مثبت و منفی از خود و دیگران (مادر) حاصل می شود. در این فصل طرح الگوی دو بعدی و چهار سبك دلبستگی آمده است. در آنجا ملاحظه می شود كه افراد ایمن دارای مدل مثبت از خود و دیگران و همچنین در بعد اضطراب و اجتناب دارای اضطراب و اجتناب كم می باشند.

افراد دلمشغول دارای مدل مثبت از مادر و مدل منفی از خویشتن می باشند. همچنین دارای اجتناب كم و اضطراب زیاد هستند. در مورد افراد نفی كننده و ترسان هم به همین ترتیب می توان مشاهده كرد كه افراد نفی كننده دارای اضطراب كم و اجتناب زیاد هستند؛ در حالیكه افراد ترسان علاوه بر اجتناب زیاد، اضطراب زیادی را هم تجربه می كنند و مدل كاری از خود و دیگران منفی است؛ بر خلاف افراد نفی كننده كه مدل كاری از خودشان مثبت است (میرنوش، 1383).

ادامه دارد ...


خرید و دانلود فوری این فایل

قیمت : 39000 تومان





فروش ویژه پنج فایل دلخواه

آیا فایل های بیشتری نیاز دارید؟ ... آیا تخفیف می خواهید؟ ...

با پرداخت حق اشتراک به مبلغ 64000 تومان فایل های دلخواه خود را از این سایت دانلود کنید.

با پرداخت 64000 تومان حق اشتراک: تعداد 5 فایل دلخواه خود را از بین همه فایل های سایت انتخاب و دانلود کنید:

 

فایل های سایت عبارتند از:

 فایل مبانی نظری روانشناسی و مدیریت و... با لیست منابع

فایل مقالات پیشینه تحقیق با لیست منابع

فایل word مقالات بیان مسئله با لیست منابع

فایل word پروپوزال های باکیفیت و عالی با لیست منابع (عنوان همه پروپوزال ها)

و فایل های پاورپوینت و ...

فایل های تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 برای خرید حق اشتراک کلیک کنید...


نکته مهم: با خرید حق اشتراک تا یکسال فرصت دارید با ارسال شماره تراکنش به ایمیل زیر ده فایل را دریافت کنید.

اگر مشکلی در دریافت فایل داشتید ایمیل بزنید:

iranprojhe@gmail.com

یا در ایتا پیام بدین. ارسال مستقیم پیام در ایتا

کد فایل را حتما بفرستید

یا